Tuesday, December 09, 2008

Raya di rantau!!!

Salam Aidiladha buat semua....!!!!

Semalam, semua umat Islam menyambut hari raya Qurban..dan paling membahagiakan sekiranya raya itu disambut dengan keluarga tercinta. Pulang ke kampung membuat lemang, ketupat, rendang...malah ada yang memasak dodol...tak kurang juga wajik (nasi manis). Indahnya beraya bersama keluarga.



Cerita raya saya, pagi-pagi raya saya berseorangan...memasak nasi impit...ops merebus nasi impit nona 10 bungkus, sambil memasak kuah kacang segera yang diberi oleh yong. Hanya bubuh air, ayam...dan garam gula secukup rasa.

Pukul 11 lebih...dear pulang, sambil memakai baju melayu...solat raya di masjid berhampiran tempat kerjanya. Kami sarapan nasi impit dan tea-o. Petang dalam 5.30pm saya dan dear pergi ke rumah makcik (adik mak) yang berhampiran untuk beraya. Barulah merasa suasana raya kerana di rumah makcik dipenuhi dgn anak-anak dan cucu-cucunya. Disamping merasa nasi impit yang sebenar...kuah lontong, rendang daging, lemang dan sebagainya.

Hmm...itulah cerita raya saya kali ini. Agak sedih dan memboringkan...tp syukur kerana terasa dekat dgn keluarga...(telefon mak berulang-ulang kali untuk tahu perkembangan terkini).

Kat pejabat ni pun, ramai yang takde...masih beraya di kampung masing-masing... :(



Note : dendang perantauuu.........

Wednesday, December 03, 2008

Balasan Meninggalkan Solat.


Diriwayatkan bahwa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis.
Apabila Rasulullah S..A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata, "Wahai orang muda kenapa kamu menangis?"

Maka berkata orang muda itu, "Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya."
Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu, maka Abu Bakar r.a dan Umar r.s. mendapati ayah orang mudah itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, "Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam."

Kemudian Rasulullah S.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa kepada Allah S.W.T, kemudian mayat itu pun bertukar kepada bentuk manusia semula. Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.
Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, "Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?"

Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat." Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, "Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam."

Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu.

Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, "Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, menagapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."
Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?"
Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya :"

1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang berjamaah.
2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

Maka inilah balasannya.

Tuesday, December 02, 2008

Doktor ooo doktor....

Siapa tak pernah jumpa doktor? Semenjak dua menjak ni saya memang selalu jumpa doktor...mula-mula sebulan sekali, baru-baru ni 2 minggu sekali..dan mula minggu depan seminggu sekali. Penat tul jumpa doktor.

Cerita pasal doktor ni memang tak habis...semalam doktor suh sy ambik ubat antibiotik sebabnya darah putih sy ditahap yang agak tinggi. Cuma masalahnya, ubat tu takde kat klinik dan sy perlu dapatkan di farmasi lain. Sebenarnya memang agak marah la kat doktor ni...sebab ikut pemeriksaan dia saya semuanya ok...dan normal. Tp, dia pun mcm tak pasti apa yg dia cakap dkt saya sebab...dia pun selalu merujuk pada doktor lain. :D Mungkin lah doktor tu doktor
baru..dan kurang pengalaman. Tp..tula bukan sekali dia membuat spekulasi yang adakalanya tak masuk akal.

Alhamdulillah sesangat saya ada kenalan rapat yang bertugas sebagai doktor, jadi kepada dialah saya selalu merujuk...merangkap doktor peribadi la hehehehe

Dan ikut saranan kawan saya itu sendiri, saya tak perlu ambik ubat yang doktor tu syorkan...atas alasan munasabah. Tambahan pula, tiada apa masalah ke atas pemeriksaan diri saya. doktor oo doktor....memang la doktor ni.

Biasala, doktor pun manusia kan? Cuma, hati-hati jugakla dengan nasihat doktor...mcm satu kes tu...jangkaan doktor silap, sebaliknya jangkaan dr pemerhatian org biasa lak betul. Mungkin atas dasar pengalaman dan....pemerhatian menjadikan ianya betul!!!!

Apapun, terima kasih kepada semua....selamat bertugas doktor2 sekalian!!!


Nota : dulu cita-cita nak jadi doktor...sekarang jadi doktor lain lak hehehehe

Friday, November 28, 2008

Kelebihan Solat Jemaah..Mengikut Teori Fizik.

Salam ya salam..

Terima kasih kepada pengirim email. Mari kita kongsi sedikit ilmu yang mungkin kita sudah sedia tahu ataupun ianya sebagai ilmu baru untuk kita ketahui.

Kelebihan solat berjemaah menurut teori fizik



Seorang professor fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Katanya tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik iatu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian kita sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan.

Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita.

Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.

Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda professor ini mengapa Islam mensyariatkan solat berjemah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama.



Hasil kajiannya mendapati bilangan rakaat yang berbeza dalam solat kita bertindak menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Semasa kita solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan yang dianjurkan semasa solat berjemaah itu mempunyai berbagai kelebihan. Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan - sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.

Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan merasa segar dan sihat setelah berehat berapa jam. Ketika ini tubuh kita mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan 2 rakaat.
Seterusnya, setelah sehari kita bekerja kuat dan memerah otak semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan untuk memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan. Sebab itu, solat Zohor didirikan 4 rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dakam tubuh.

Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti mana solat Zohor, 4 rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang dari kerja kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak 3 rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yng kurang berbanding 2 waktu sebelumnya.

Timbul persoalan di fikiran professor itu tentang solat Isyak yang mengandungi 4 rakaat. Logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak.

Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4 rakat dalam solat Isyak. Kita sedia maklum, umat Islam amat digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun menunaikan tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya, solat Isyak sebanyak 4 rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun malam (qiamullail) .

Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa Islam adalah satu agama yang lengkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah ynag tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Belaiu merasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.


Nota : Alangkah indahnya islam.....

Tuesday, November 25, 2008

Diarrhea??


In medicine, diarrhea, also spelled diarrhoea (see spelling differences), is frequent loose or liquid bowel movements. Acute diarrhea is a common cause of death in developing countries and the second most common cause of infant deaths worldwide.

Diarrhea commonly results from gastroenteritis caused by viral infections, parasites or bacterial toxins. In sanitary living conditions where there is ample food and a supply of clean water, an otherwise healthy patient usually recovers from viral infections in a few days. However, for ill or malnourished individuals diarrhea can lead to severe dehydration and can become life-threatening without treatment.

Diarrhea can also be a symptom of more serious diseases, such as dysentery, cholera, or botulism, and can also be indicative of a chronic syndrome such as Crohn's disease or severe mushroom poisoning syndromes. Though appendicitis patients do not generally have violent diarrhea, it is a common symptom of a ruptured appendix. It is also an effect of severe radiation sickness.

Diarrhea can also be caused by dairy intake in those who are lactose intolerant.

Symptomatic treatment for diarrhea involves the patient consuming adequate amounts of water to replace that loss, preferably mixed with electrolytes to provide essential salts and some amount of nutrients. For many people, further treatment is unnecessary. The following types of diarrhea indicate medical supervision is required:

* Diarrhea in infants
* Moderate or severe diarrhea in young children;
* Diarrhea associated with blood
* Diarrhea that continues for more than two days;
* Diarrhea that is associated with more general illness such as non-cramping abdominal pain, fever, weight loss, etc;
* Diarrhea in travelers, since they are more likely to have exotic infections such as parasites;
* Diarrhea in food handlers, because of the potential to infect others;
* Diarrhea in institutions such as hospitals, child care centers, or geriatric and convalescent homes. For more detail. click here ..

Diarrhea atau cirit-birit ni selalu gak saya alami semenjak dua menjak ni. Kalau orang biasa sekali teruknya, orang yg luar biasa seperti saya pula akan mengalami berkali-kali lebih teruk kerana perut yg agak sensitif.

Apapun semua tu memang dugaan...bagi sesiapa yg dah terkena elakkan makanan pedas dan minum susu. Eloklah jika anda minum teh pekat, minum air masak byk2 dan 100 plus untuk tambahkan tenaga dalam badan kembali. Sebab banyak air dalam badan kita yan gkeluar bila mengalaminya :)


Nota : memang hari yang panjang bila terkena.... :D


Friday, November 21, 2008

Mak nak datang....

Mak nak datang esok, bukan hanya mak..tp ayah, wat, yang dan anak-anak dia sekali. Hari ni diorang g rumah yong dulu, esok baru datang rumah. Tak kisah pun, malah memang suka sangat mak nak datang tu...tp tula, dalam fikiran sekarang ni..apa nak dihidangkan kat mak? Nak masak lauk apa? Nak buat breakfast apa? InsyaAllah petang esok diorang semua sampai kat teratak saya tu...dan dalam perancangan pagi esok nak g pasar beli lauk. Apa nak beli ek? Nak buat rendang? Tomyam?Masak lauk udang ke ketam ke sotong ke? Siakap? Apa ek?

Masak lauk yang mak tak biasa makan? Apa ek? Dahla yong sekeluarga pun datang sekali esok tu..confirm 5 per 6 daripada anak sedara ada kat rumah tu. Dengan pelbagai perangai dan ragam...hehehe semua tu tak jadi masalah, cuma masalah tak tau nak masak apa. Bukan tak tau nak masak, cuma tak tau apa nak masak.

Tunggu dan lihat je la...nanti akan dikemaskini kemudian...apa menu biarlah rahsia tu!!!


Note : chef besar chef kecik smeua datang untuk menghakimi masakan saya...berdebar-debar la pulak.....

Thursday, November 20, 2008

Huhu..ke tagged!

Salam ya salam...

Untuk julung-julung kalinya saya cuba memenuhi permintaan 'Puan Along anda telah ditag' sambil berkata di dalam hati...malasnya nak buat!!! Oklah memandangkan ada sedikit lagi baki-baki waktu kecemasan sebelum balik ni...saya cuba la memenuhi permintaan angah. Tagnya berbunyi seperti dibawah.....

Sila tempek pic perkahwinan korang yang paling korang suka paling korang sayang n paling korang rasa cun melecun.
dapat yang potret kawen lagiiiii cun!

Gambar di atas merupakan gambar yang paling best...sebab..selepas akad nikah tu (sah jadi suami isteri), masa nak batalkan air sembahyang...rasa macam tak percaya je...betul ke ni dah leh sentuh??? :D

Nak tag sape??

  1. Ainul
  2. Aina
  3. Suria
  4. Hafiz
  5. Pipah
  6. Hana

Hmm...sape nak tgk gambar lelebih kena la dtg rumah...tgk album :)


Nota : :)

Wednesday, November 12, 2008

Budak-budak zaman sekarang...

Budak-budak zaman sekarang memang petah..
Pelat-pelat pun tetap petah...

Kali ni nak cerita sikit pasal anak-anak sedara yang memang keletah dan banyak cakap. Selalu gak gaduh dengan diorang ni. Gambar kat atas tu..Nisa' baru berumur 10 bulan, tak pandai bercakap lagi tapi memang mulut bising kemain. Ikut abang-abang dia la tu.

Beberapa hari lepas kita dikejutkan oleh berita pasal video penyiaran kesedaran solat di sebuah sekolah di Malaysia ni yang dijadikan isu oleh segelintir masyarakat yang merasakan video seperti tu menakutkan anak-anak dan tak patut disiar/tunjuk kepada anak-anak mereka. Apa nak jadi dengan dunia ni?

Lagi pun bukankah bila mahu melentur buluh kena bermula dari rebungnya lagi. Maknanya kalau mahu menyedarkan anak-anak tentang dosa pahala, tentang siksa yang akan ditanggung di alam kubur dan alam akhirat jika melakukan dosa, maka ketika mereka masih kanak-kanaklah masa yang sesuai untuk diinfomasikan kepada mereka tentang itu kerana agama pun mahukan anak-anak disuruh mula sembahyang ketika berumur tujuh tahun. Jika masih juga tidak sembahyang ketika berusia 10 tahun, disuruh pukul.

Hmm...beralih pula dengan cerita yang sy nak cerita ni. Perbualan antara kakak saya dengan anak-anak dia Zikril, 7 tahun dan Zafran, 3 tahun.



Mama : Jiji, kamu jangan tinggal solat. Nanti dalam kubur ada ular dan binatang buas.
Zikril : Yeke mama, ok jiji tak nak tinggal solat.
Mama : Zafran pun sama tau, kena solat..jangan tinggal.
Zafran : Afan tak nak solat. Yela, nanti barula afan yeh kawan dengan uyar. Kalau tak nanti afan sorang-sorang.

Terdiam kakak saya mendengar jawapan Zafran yang memang sukakan binatang tu. Jawapan yang jujur.

Satu lagi cerita, pertanyaan seorang anak kecil yang dah tahu membaca.


Zikril : Mama, seks tu apa?
Mama : Seks.....errr
Zikril : Seks tu sama ke dengan seksi??
Mama : Lebih kurang la...nanti kamu tanya papa ye. (jawapan seorang ibu yang sukar untuk menjelaskan kepada anaknya 7 thn tentang erti seks)
Zikril : Habis tu...nisa' tu seks la mama ye?
(gulpp....mentang-mentang adik dia selalu pakai gown)

Sukarnya nak menjawab dan melayan persoalan dan pertanyaan anak-anak zaman sekarang ni. Sebagai ibu bapa memang perlu belajar untuk memberi jawapan yang relevan kepada anak-anak kita. Hebatnya cabaran ibu bapa di zaman millenium ni.


Nota : uish....sukarnya dan beratnya tanggungjawab kita.

Monday, November 10, 2008

Beberapa Sebab Yang Dapat Melunakkan Hati


1. Takut akan datangnya kematian secara tiba-tiba sebelum taubat.

2. Takut tidak dapat menunaikan hak-hak Allah secara sempurna. Sesungguhnya hak-hak Allah itu pasti akan dimintai pertanggungjawabannya.

3. Takut tergelincir dari jalan yang lurus, dan berjalan di atas jalan kemaksiatan dan jalan syetan.

4. Takut memandang remeh atas banyaknya nikmat Allah kepada diri Anda.
5. Takut akan balasan siksa yang segera di dunia, karena maksiat yang Anda lakukkan.

6. Takut terbongkarnya aib, akibat perbuatan buruk yang Anda lakukan.

7. Takut mengakhiri hidup dengan su'ul khatimah.

8. Takut menghadapi sakaratul maut dan sakitnya sakaratul maut.

9. Takut menghadapi pertanyaan malaikat Mungkar dan Nakir di alam kubur

10. Takut akan azab dan kedahsyatan di alam kubur.

11. Takut menghadapi pertanyaan hari kiamat atas dosa besar dan dosa kecil.

12. Takut melewati titian shirath yang tajam. Sesungguhnya titian shirath itu lebih halus dari rambut dan lebih tajam dari pedang.

13. Takut menghadapi siksa yang sangat pedih.

14. Takut dijauhkan dari jannah, tempat kenikmatan yang abadi.

15. Takut dijauhkan dari memandang wajah Allah.

16. Anda harus mengetahui dosa dan aib Anda.

17. Ma'rifah Anda kepada Allah yang Anda rasakan siang dan malam sedang Anda tidak bersyukur.

18. Takut tidak diterima amalan dan ucapan Anda.

19. Takut bahwa Allah tidak akan menolong dan membiarkan Anda sendiri.

20. Kekhawatiran Anda menjadi orang yang tersingkap aibnya pada hari kematian dan pada saat mizan ditegakkan.

21. Hendaknya anda menyerahkan urusan diri Anda, anak-anak Anda, keluarga, suami,dan harta Anda kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala. Dan janganlah bersandar dalammemperbaiki urusan ini kecuali hanya kepada Allah.

22. Sembunyikanlah amal-amal Anda dari sifat riya' ke dalam hati Anda, seringkali sifat riya' itu memasuki hati Anda sedang Anda tidak merasakannya. Hasan al-Bashri Rahimahullah pernah berkata,

''Berbicaralah wahai engkau diri, dengan ucapan orang shalih yang qona'ah lagi ibadah.Sedang engkau mengerjakan amalan orang fasik dan riya'.Demi Allah, ini bukan sifat orang yang mukhlish.

23. Jika Anda ingin sampai pada derajat ikhlas, maka hendaknya akhlakmu seperti akhlak seorang bayi yang tidak peduli orang yang memujinya dan mencacinya.

24. Hendaknya Anda memiliki sifat cemburu ketika larangan Allah dilecehkan.

25. Ketahuilah bahwa amal shalih namun dengan sedikit dosa lebih disukai Allah dari pada amal shalih yang banyak namun diiringi dengan dosa yang banyak pula.

26. Ingatlah setiap Anda sakit bahwa Anda telah istirahat dari dunia dan akan menuju akhirat dan akan menemui Allah dengan amalmu yang buruk.

27. Hendaknya ketakutan Anda kepada Allah menjadi jalanmu menuju Allah selama Anda sehat.

28. Setiap Anda mendengar kematian seseorang, maka perbanyaklah mengambil pelajaran dan nasihat.

Dan jika Anda menyaksikan jenazah, maka bayangkanlah bahwa Anda yang sedang dihasung.

29. Hati-hatilah menjadi orang yang mengatakan bahwa Allah menjamin rizki kita sedang hatinya tidak tentram kecuali dengan adanya sesuatu yang ia kumpulkan. Dan menyatakan bahwa sesungguhnya akhirat itu lebih baik dari dunia, sedang kita mengumpulkan harta dan tidak menginfakkannya sedikitpun, dan mengatakan bahwa kita pasti mati padahal dia tidak pernah ingat mati.

30. Lihatlah dunia dengan pandangan i'tibar (penuh mengambil pelajaran) bukan dengan pandangan mahabbah (rasa cinta) kepadanya dan sibuk dengan perhiasannya.

31. Ingatlah bahwa Anda sangat tidak kuat menghadapi cobaan dunia. Lantas apakah Anda sanggup menghadapi panasnya api neraka jahannam?

32. Diantara akhlak sesama mukminah adalah menasihati sesama mukminah.

33. Jika Anda melihat orang yang lebih besar dari Anda maka muliakanlah ia dan katakanlah, ''Anda telah mendahului saya dalam Islam dan amal shalih, maka dia jauh lebih baik di sisi Allah.''

Sedangkan jika melihat orang yang lebih muda usianya, maka katakanlah kepadanya, ''

Anda keluar ke dunia setelah saya, maka dia lebih sedikit dosanya dari saya dan dia lebih baik dari saya di sisi Allah.''

Diketik ulang dari: 500 Nashihah lil Mar'ah Muslimah, Fathi Majdi As-Sayyid. Edisi Indonesia: Nasehat kepada para Muslimah. Penerjemah: Muzaidi Hasbullah, Lc., dkk.

Taip..taip...dan tulis...


Assalamualaikum..

Alhamdulillah syukur kepada Allah di atas segalanya. Tak tahu la pulak nak mula dari mana. Apa ye nak cerita? Sedar tak sedar dah hampir ke pertengahan november. Cepat betul masa berlalu. Umur pun dah makin meningkat...berat badan pun sama...hari tu turun 1/2 kg je, tp pastu naik dekat 2kg gak hehehehe

Keje macam biasa je...tak bz sangat. Cuma update dan ubah code dan interface je sikit2...tp yang paling best tak perlu ke ST. Malas betul nak g sana.

Exam baru je lepas...okla jugak. Tips pulak baru je cek pagi tadi...huhuhu Hari jumaat ari tu takde update..puas gak tunggu email. Takpela....dah lepas pun.

Hidup....rasa makin susah pun ada sebab nak bawa badan dengan berat badan yang semakin bertambah. Kalau dah dapat baring tu, susah kemain nak bangun...duduk pun sama. Ambik masa jugak la untuk melakukan sesuatu. Tp yang paling ketara sekali bila berjalan...kalau dulu antara manusia yang berjalan laju, sekarang ni...nampaknya dah ketinggalan kat belakang sebab dah kena potong orang lain.

Sekarang ni, waktu tengahhari je mesti rasa mengantuk...susah juga mengantuk kat ofis ni. Nak capai tidur sebelum zohor memang susah sebab selalu ramai orang kat surau tu. Ramainya orang buat amal ibadah! :D

Tekanan..? Paling tertekan nak fikir apa nak masak hari ni...esok...dan hari seterusnya..... Wa....wa....uwa....penat betul fikir. Rasanya tugas itu paling berat..ramai surirumah mengalami nasib yang sama. Kan best kalau ada orang buatkan menu...harini masak apa, esok masak apa...selesai segala masalah ;D

Balik kampung....rasa lama pulak tak balik kampung....rindunya kat rumah!!!!!



Nota : aritu ada yang janji nak buat menu...tp......

Tuesday, November 04, 2008

Sejarah dan Kelebihan Ayat Kursi.



Sejarah Ayat Kursi

Ayat ini diturunkan setelah hijrah. Semasa penurunannya ia telah diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kehebatan dan kemuliaannya.

Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu perintang dalam perjuangan mereka.

Rasullah S.A.W. dengan segera memerintahkan Zaid b. Sabit menulis serta menyebarkannya.
Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali selepas sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluar masuk rumah atau hendak musafir, InsyaAllah akan terpeliharalah dirinya dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akan memudaratkan dirinya bahkan keluarga, anak-anak, harta bendanya juga akan terpelihara dengan izin Allah S.W.T.

Mengikut keterangan dari kitab"Asraarul Mufidah" sesiapa mengamalkan membacanya setiap hari sebanyak 18 kali maka akan dibukakan dadanya dengan berbagai hikmah, dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah.

Syeikh Abu Abbas ada menerangkan, siapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya, InsyaAllah, Allah akan mencerdaskan akal fikirannya serta memudahkannya menerima ilmu pengetahuan.

Untuk amalan kita semua.....
Fadhilat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-Hadis Rasullullah S.A.W. bersabda bermaksud: "Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah hilangkan segala kefakiran di depan matanya.", Sabda baginda lagi; "Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat, kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah memeliharanya daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar."

* Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad.

* Mereka yang beramal dengan bacaan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan Allah daripada gangguan serta hasutan syaitan.

* Pengamal ayat Kursi juga, dengan izin Allah, akan terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat Kursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasuki rumah.

* Mengamalkan bacaan ayat Kursi juga akan memberikan keselamatan ketika dalam perjalanannya.

* Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk, Insya-Allah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar.

* Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali, insya-Allah mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar daripada gangguan lahir dan batin.

* Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

* Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, ia akan berada dalam lindungan Allah hingga sembahyang yang lain.

* Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut, dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya & ahli rumah2 di sekitarnya.

* Barang siapa membaca ayat Al-Kursi diakhir tiap-tiap sembahyang Fardhu, Allah menganugerahkan dia hati-hati orang yang bersyukur, perbuatan-perbuatan orang yang benar, pahala nabi-nabi, juga Allah melimpahkan padanya rahmat.

* Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

* Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah azza wajalla akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.

* Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya.


-------------------------------------------------------------------------------------------

Ya Allah banyaknya kelebihan ayat kursi ni...elok diamalkan dan diajar kepada anak-anak dan saudara mara kita. Teringat masa kecik-kecik dulu, mak ayah memang bising kalau tak baca ayat kursi masa naik kereta, nak tdo, dan lepas solat.

Note :meh la kita...

Thursday, October 30, 2008

Beautiful Story!!!!


Our Life

One day out of the many days of life
A man was traveling with his Wife and Kids.
On the way he met someone standing in the roadway.

So he asked him: Who are you?

He said: I am Money

The man asked his wife and kids : Should we ask him to ride with us?

They said together: Yes, of course, because money can help us if we want to do something, and get anything we wish for.

So, they took Money to ride with them.

And the vehicle continued on its way until the man met someone else on the road.

The Father asked: Who are you?

He said: I am high Position and Power

So, the father asked his wife and kids : Should we ask him to ride with us?

They all answered in one voice: Yes, of course, because with high position and power we will have the ability to do anything we want and own anything we desire.

The man took high Position and Power along and the vehicle went ahead.

Further ahead they came across many more people who offered to add joy and comfort to their trip, and with the advice of the family, the man kept allowing them to accompany him. Yet again the vehicle was stopped by someone who wanted to give them company.

The Father asked: Who are you?

He said: I am Deen.

The man, his wife, and the kids said in one voice: No, this isn't the time; we are looking for pleasures on this trip, and Deen will prevent us from joy; it will have control over us, and we will suffer listening to it and being loyal to it.

So the man said : Deen, please wait and rest assured we will definitely return soon to you, and pick you up.

Sadly Deen was left behind and the vehicle continued its trip.

And out of no where something appeared in the middle of the road

STOP!!!

They found someone asking the father to get out of the vehicle..
He said to the father: As far as you are concerned the trip has ended!!! !
Get out of the vehicle and come with me.
The father was shocked with fear and didn't say a word.
Deen alone can come with you. Is he there with you?

The father answered: No, but I have left him not too far behind. If you can let me go back, I can get Deen in no time.

There is no going back from here.

Huh! said the man. I have my Money, Position and Power, my Wife, and my Kids,

The man said to him: They will not benefit you; nor will they protect you.

So, the father asked: And who are you exactly?

I am DEATH.

the one you were quite heedless of and didn't take into account on your trip!!
The father looked back at his vehicle; he found his wife taking control of it and continuing the trip with all of its passengers but him.

'Say: If it be that your fathers, your sons, your brothers, your mates, or your kindred; the wealth that ye have gained; the commerce in which ye fear a decline: or the dwellings in which ye delight - are dearer to you than Allah, or His Messenger, or the striving in His cause;- then wait until Allah brings about His decision: and Allah guides not the rebellious.'
Qur'an 9:24

'Every soul shall have a taste of death: And only on the Day of Judgment shall you be paid your full recompense. Only he who is saved far from the Fire and admitted to the Garden will have attained the object (of Life): For the life of this world is but goods and chattels of deception.' Qur'an 3:185

Let us remember our journey may end any moment and let us make sure that our
Deen is there with us.

Wednesday, October 29, 2008

Terima kasih...!!!



Terima kasih...!!!!
Terima kasih kepada semua yang mengingati hari lahir saya...terutama kepada suami dan ahli keluarga tersayang...tak lupa juga kepada teman-teman rapat yang memang tak pernah lupa tarikh keramat 28 Oktober!

Ya Allah, seketika di tahun ini, InsyaAllah muncul hari baru yang ceria. Engkau muliakan dan sayangi penerima ucapan ini, berkati keluarganya, sihatkan tubuh badannya, limpahkan rezekinya, jauhkan daripada fitnah dan penganiayaan dan penghinaan, suburkan benih keimanan dengan penuh rasa kasih sayang serta taqwa tanpa alasan. Maqbulkan cita-citanya yang murni. Amin Ya Rabbal A'lamin. Selamat Hari Lahir.

Salah satu sms yang saya terima semalam...amat menyentuh hati dan terkesan di dalam diri..terima kasih!!!

Terima kasih....kepada semua di atas doa-doa dan ucapan yang amat bermakna. Terima kasih atas panggilan telefon, kiriman sms dan tak lupa juga komen di friendster.

Semoga Allah memberkati kita semua....dan semoga kita sentiasa dalam rahmat dan keampunanNya selalu...ameen ya rabb!!! :)


Note : kebetulan semalam mc...sebabnya batuk dan selesema....alhamdulillah berkat doa semua, harini dah beransur sihat dan lebih bertenaga!

Saturday, October 25, 2008

5 PERKARA ELOK DISEBUT!!!


Nabi Muhammad saw pernah mengingatkan umat-umatnya tentang kelima-lima perkara ini iaitu:

* Perbanyakkan menyebut Allah daripada menyebut makhluk.

Sudah menjadi kebiasaan bagi kita menyebut atau memuji-muji orang yang berbuat baik kepada kita sehingga kadang-kadang kita terlupa hakikat bahawa terlampau banyak nikmat yang telah Allah berikan kepada kita. Lantaran itu, kita terlupa memuji dan menyebut-nyebut nama Allah. Makhluk yang berbuat baik sedikit kita puji habisan tapi nikmat yang terlalu banyak Allah berikan kita langsung tak ingat. Sebaik-baiknya elok dibasahi lidah kita dengan memuji Allah setiap ketika, bukan ucapan Al-hamdulillah hanya apabila sudah kekenyangan hingga sedawa. Pujian begini hanya di lidah saja tak menyelera hingga ke hati.

* Perbanyakkan menyebut akhirat daripada menyebut urusan dunia.
Dunia terlalu sedikit dibandingkan dengan akhirat. 1000 tahun di dunia setimpal dengan ukuran masa sehari di akhirat. Betapa kecilnya nisbah umur di dunia ini berbanding akhirat. Nikmat dunia juga 1/100 daripada nikmat akhirat. Begitu juga seksa dan kepayahan hidup di dunia hanya 1/100 daripada akhirat. Hanya orang yang senteng fikiran sibuk memikirkan Wawasan Dunia (WD) hingga terlupa Wawasan Akhirat (WA). Manusia yang paling cerdik ialah mereka yang sibuk merancang Wawasan Akhiratnya. Saham Amanah Dunia (SAD) tak penting, tapi yang paling penting ialah Saham Amanah Akhirat (SAA) yang tak pernah rugi dan merudum malahan sentiasa naik berlipat kali ganda. Oleh itu perbanyakkanlah menyebut-nyebut perihal akhirat supaya timbul keghairahan menanam dan melabur saham akhirat.

* Perbanyakkan menyebut dan mengingat hal-hal kematian daripada hal-hal kehidupan.
Kita sering memikirkan bekalan hidup ketika tua dan bersara tapi jarang memikirkan bekalan hidup semasa mati. Memikirkan mati adalah sunat kerana dengan berbuat demikian kita akan menginsafi diri dan kekurangan amalan yang perlu dibawa ke sana. Perjalanan yang jauh ke akhirat sudah tentu memerlukan bekalan yang amat banyak. Bekalan itu hendaklah dikumpulkan semasa hidup di dunia ini. Dunia ibarat kebun akhirat. Kalau tak usahakan kebun dunia ini masakan dapat mengutip hasilnya di akhirat? Dalam hubungan ini eloklah sikap Saidina Alli dicontohi. Meskipun sudah terjamin akan syurga, Saidina Ali masih mengeluh dengan hebat sekali tentang kurangnya amalan untuk dibawa ke akhirat yang jauh perjalanannya. Betapa pula dengan diri kita yang kerdil dan bergelumang dengan dosa?

* Jangan menyebut-nyebut kebaikan diri dan keluarga.
Syaitan memang sentiasa hendak memerangkap diri kita dengan menyuruh atau membisikkan kepada diri kita supaya sentiasa mengingat atau menyebut-nyebut tentang kebaikan yang kita lakukan sama ada kepada diri sendiri, keluarga atau masyarakat amnya. Satu kebaikan yang kita buat, kita sebut-sebut selalu macam rasmi ayam 'bertelur sebiji riuh sekampung'. Kita terlupa bahawa dengan menyebut dan mengingat kebaikan kita itu sudah menimbulkan satu penyakit hati iaitu ujub. Penyakit ujub ini ibarat api dalam sekam boleh merosakkan pahala kebajikan yang kita buat. Lebih dahsyat lagi jika menimbulkan ria' atau bangga diri yang mana Allah telah memberi amaran sesiapa yang memakai sifatNya (ria') tidak akan mencium bau syurga. Ria' adalah satu unsur dari syirik (khafi). Oleh itu eloklah kita berhati-hati supaya menghindarkan diri daripada mengingat kebaikan diri kita kepada orang lain. Kita perlu sedar bahawa perbuatan buat baik yang ada pada diri kita itu sebenarnya datang dari Allah. Allah yang menyuruh kita buat baik. Jadi kita patut bersyukur kepada Allah kerana menjadikan kita orang baik, bukannya mendabik dada mengatakan kita orang baik. Kita terlupa kepda Allah yang mengurniakan kebaikan itu.

* Jangan sebut-sebut dan nampak-nampakkan keaiban atau keburukan diri orang lain. Kegelapan hati ditokok dengan rangsangan syaitan selalu menyebabkan diri kita menyebut-nyebut kesalahan dan kekurangan orang lain. Kita terdorong melihat keaiban orang sehingga terlupa melihat keaiban dan kekurangan diri kita sendiri. Bak kata orang tua-tua 'kuman seberang lautan nampak, tapi gajah di depan mata tak kelihatan'. Islam menuntut kita melihat kekurangan diri supaya dengan cara itu kita dapat memperbaiki kekurangan diri kita. Menuding jari mengatakan orang lain tak betul sebenarnya memberikan isyarat bahawa diri kita sendiri tidak betul. Ibarat menunjuk jari telunjuk kepada orang; satu jari arah ke orang itu tapi 4 lagi jari menuding ke arah diri kita. Bermakna bukan orang itu yang buruk, malahan diri kita lebih buruk daripadanya. Oleh sebab itu, biasakan diri kita melihat keburukan diri kita bukannya keburukan orang lain. Jangan menjaga tepi kain orang sedangkan tepi kain kita koyak rabak. Dalam Islam ada digariskan sikap positif yang perlu dihayati dalam hubungan sesama manusia iaitu lihatlah satu kebaikan yang ada pada diri seseorang, meskipun ada banyak kejahatan yang ada pada dirinya. Apabila melihat diri kita pula, lihatkan kejahatan yang ada pada diri kita walaupun kita pernah berbuat baik. Hanya dengan cara ini kita terselamat dari bisikan syaitan yang memang sentiasa mengatur perangkap untuk menjerumuskan kita ke dalam api neraka.

Wednesday, October 22, 2008

Hadiah Paling Berharga!

Pernah suatu waktu orang bertanya : Hadiah apa yang paling berharga di dunia ini? Salah satu filsafat kuno China mengatakan : "Hadiah yang paling berharga dan bernilai yang dapat kita terima atau berikan adalah maaf (pengampunan)"

Kalau direnungkan filsafat ini ada benarnya. Maaf atau pengampunan kesalahan itu memang banyak manfaatnya:

1. Tidak ada permusuhan, dendam atau pembalasan dendam. Mata rantai kejahatan langsung bisa putus.

2. Benci dan dendam yang boleh merosak badan, kesihatan, kekotoran jiwa hilang.

3. Stress hilang.

4. Penghapusan dosa.

5. Ketenangan rohani dan mental.

6. Pelepasan dari rasa bersalah yang sangat berat bebannya.

7. Tenaga kerja sama meningkat karena tidak ada permusuhan.

8. Kalau dosa diampunkan kita dapat kembali kepada rangkulan Allah dan mendapat hidup kekal.

9. Pengembalian status seorang hamba menjadi seorang anak Allah.

10. Dengan memaafkan sesama kita, maka Allah juga memaafkan kesalahan kita.

Banyak orang yang mengajarkan ajaran memaafkan kesalahan orang lain. Tapi di dalam Kristian kita belajar sesuatu yang jauh lebih indah : memaafkan tanpa batas. Itu artinya : memaafkan kesalahan orang lain dan mengasihi musuh kita. Pengampunan dari Allah artinya pengembalian posisi manusia di Firdaus dan mewarisinya.

Dan yang paling luar biasa adalah kesediaan Allah datang menjadi manusia untuk menebus dosa kita dan mengampuni semua dosa kita supaya semua anak anakNya bisa kembali kepangkuannya. Itulah kasih terbesar. Tanpa kasih ini, kita akan binasa dalam kekekalan.

Apakah Anda sudah menerima hadiah ini?

Update...

Salam ya salam....

Alhamdulillah segala puji bagi Allah di atas segalanya...
Lamanya tak update kat blog ni...nampaknya ramai yang merindui nak baca blog ni...hehehe ayat syok sendiri. Apapun, sebelum tu nak citer sikit...sejak lepas raya (cuti raya yang seminggu tu) saya tak berapa sihat sampaila sekarang ni..Allah uji memacam. Natijahnya dalam tempoh tu ada la mc dalam 3 hari.

Alhamdulillah kesan dari tak sihat tu, berat badan dah turun 1/2 kg...banyak gak tu! Nak petua tak? Kalau nak cara menurunkan berat badan yang cepat dan berkesan sila tanya, jangan malu-malu dan jangan segan :D

Apapun, alhamdulillah...sekarang dah boleh makan(walau merangkak-rangkak dan perlahan). Selera pun dah ada seperti sedia kala. Ujian yang Allah beri baru-baru ni memang terkesan la dalam diri. Alhamdulillah syukur!!!


Gambar di atas adalah gambar anak suria yang diberi nama Muhd Ariq Anuar. Ikut rupa sape? yang pasti ikut rupa diorang berdua la hehehehe

Sepanjang minggu ni (20-24 Oktober) saya mengikuti Oracle Training. So, tak masuk ofis sepanjang minggu.

Note : Kalau demam dalam...kena minum air bebanyak... ;)

Wednesday, October 08, 2008

Tahniah Puan Suria!!!

Salam ya salam...tahniah buat Suria dan Khairil yang baru menerima cahaya mata pertama mereka semalam. Suria kini berada di Hospital Besar Melaka. Bayi seberat 3.1 kg itu selamat dilahirkan pada 5.17 ptg bertarikh 7 Oktober 2008.

Alhamdulillah...bertambah dah warga umat Muhammad. Semoga Suria dan bayi cepat sihat dan keluar dari hospital cepat-cepat. Ameen ya rabb!!!


Note : Nak gak g Melaka ziarah dia...

Tuesday, October 07, 2008

Mari...mari....!!!

Dari Abi Ayub Al-Anshari, : Bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda : “Barangsiapa puasa Ramadhan kemudian diikutinya dengan puasa 6 hari di bulan Syawwal, adalah ganjarannya seperti puasa setahun” (HR. Muslim)

Moh kita sesame!!!!

Monday, October 06, 2008

Selamat bertugas semula..!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Salam Aidilfitri...!!!

Alhamdulillah syukur sebab dah mula bertugas hari ni...walau lambat sikit masuk ofis sebab banyak sangat hal pepagi ni. Ditambah pula, Allah tarik sikit nikmat kesihatan...kena demam selesema sejak dua tiga hari lepas. Apapun, alhamdulillah... :)

Raya Yang Baru Lepas

Jumaat (26/9) - G rumah yong kat subang.
Sabtu (27/9) - Balik KD dengan Yong.
Isnin (29/9) - Balik Pahang rumah mertua..tp dr KD ke KL balik dgn ayah mak. Ayah mak balik n9, kami bertiga balik Pahang konvoi dgn adik dan kakak ipar.
Selasa (30/9) - G Bandar Jengka, jumpa Fauziah Salleh kawan masa sekolah.
Rabu (1/10) - Raya Pertama!!!! Beraya ke rumah kawan-kawan (Ainul, Azrul, Kak Asmah, Norita dan Rozita)
Khamis (2/10) - Balik n9.
Jumaat (3/10) - Beraya kat rumah tok-tok sedara, pastu ke Palong dan Gemas.
Sabtu (4/10) - Balik KL. Mak ayah tdo kat rumah.
Ahad (5/10) - Mak ayah dan wat balik KD.

Penat beraya dan cuti seminggu kalau ikutnya memang tak habis lagi.....rasa berat je mata mengadap pc kat ofis ni. Hari ni yong dah ajak beraya kat rumah dia...insyaAllah pas keje nak g dan boleh la berbuka kat sana sekali. Kemungkinan besar tdo kat Subang.

Hmm...Selamat Puasa Sunat Syawal semua....Tahniah pada mereka yang puasa genap tahun..bukan senang tau Allah nak bg keistimewaan tu!!! :)



Nota : Jemputla dtg rumah beraya...tp bgtau dulu!!!

Friday, September 26, 2008

Menu...menu...menu Jamuan Raya!!!!

Ish ish ish...melampau betul bebudak ni...puasa lum habis tapi diorang dah mencadangkan buat jamuan raya kat rumah memasing. Yang paling best...menu pula dibenarkan untuk dipilih oleh semua..waaa...ada yang menangis ni tgk menu...yang menangis sape yang kena sediakan. Yang girang gembira mestilah para tetamu yang datang heheheh :)

Ok...diharap semua bersedia menyediakan menu selepas cuti raya nanti. Cuma tarikh tak ditentukan lagi walau menu dh ada!!!

Ejan
-Nasi Ayam
-Spagetti
-Kek Batik
-Ayam Goreng
-Fun Fries + Nugget + Coleslow
-Coklat

Dayah
-Nasi Tomato + Ayam Masak Merah + Acar Nenas + Udang Panjat
-Nasi Impit + Kuah Kacang
-Sate

Pae
-Mee Bandung Muar
-Otak-otak
-Bihun Sup + Sos Kicap
-Dadih
-Goreng Pisang + Sambal Kicap

Wardah
-Ayam + Hot Dog + Sotong + Udang + Jagung (Barbeku)
-Puding Karamel
-Laksa
-Ketupat Pulut+ Rendang Daging + Kuah Kacang

Salam Aidilfitri Semua...!!!



Kepada semua sahabat dan teman-teman sekalian,
Selamat Hari Raya
dan
Maaf Di atas Segalanya....


Berhati-hati di jalan raya dan semoga bergembira bersama keluarga tersayang!!!
Jangan lupa pulang semula bertugas... :)


Note : InsyaAllah saya balik Perak esok, Isnin balik Pahang, Jumaat balik N9...!!!!

Thursday, September 25, 2008

Wanita itu cantik...


Allah S.W.T berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya."

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

Tuesday, September 23, 2008

Career Growth Meter !


Check where r u stand?? :D

Monday, September 22, 2008

Info : Raya Speed Trap!!!


Dear all,

FYI. Pls be prepared for this coming Raya season.

PLUS North Bound (ke Utara)

*Under a bridge at about 456km, Sg Buloh junction.
*Under a bridge at about 459km, Bukit Lanjan interchange.
*Under the overhead restaurant at Sg Buloh.
*Under the last bridge before Sg Besi toll at 309.2km.
*Under the bridge at 296.5km, Bangi junction.
*Under the newly constructed bridge at 289.0km, after Nilai North junction.
*Under the bridge at 286.5km, Nilai North junction.



PLUS South Bound (ke Selatan)

*Below signboard at about 454.6km and 455.2km, Sg Buloh layby.
*Under the bridge after Subang junction at 11.3km.
*Under the bridge at 22km, Bukit Lanjan junction.
*Under the bridge before Mint hotel, Sg Besi Toll. 80km/h only!
*Under the bridge at 302.8km, Kajang junction.
*About 1km south of Bangi junction, both south and north bound outer lanes
*At 296.5km and 297km, Bangi junction.
*Under the newly constructed bridge at 289.0km, before Nilai North junction.
*At 285.5km and 285.8km, Nilai North junction.
*On center divider at 251.8km and 253km after Senawang junction.
*After Alor Gajah junction at 213.9km, next to water theme park.
*Behind the right hand crash barrier at 198.4km.

Elite Central Link East/North Bound

*On left hand side at 4.8km after Batu Tiga/Shah Alam exit
*Under the overhead restaurant at USJ/Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
*Below the bridge before USJ/Hicom junction at 10.5km.

Elite Central Link West/South Bound

*Under the overhead restaurant at USJ/Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
*Below the bridge before USJ/Hicom junction at 10.5km.
*After exit from KLIA toll to the airport, below Jalan Pekeliling
flyover 90km/h

NKVE East/North Bound

*300m before Jalan Duta toll, 60km/h!
*Behind crash barrier on the left when going towards Jalan Duta toll,
at 24.9 km, 80km/h!
*Below bridge at Damansara Junction, 17.5km

NKVE West/South Bound

*Behind crash barrier on the left when leaving Jalan Duta toll from
KL, at 25.3km and 25.7km, 80km/h!
*From Jln Duta, below the bridge, 23km, 80km/h zone!
*From Jln Duta, at the underpass at Sg Buloh Y-junction, 22km.
*Behind crash barrier at Damansara Junction, 17.7km and 16.8km
*Below railway bridge at 11.2km
*Under the bridge at Shah Alam junction.

Kesas East Bound

*Under the bridge at 44.8km, downhill run after Puchong junction.

Kesas West Bound

*At Sg Besi side of East Bound Toll. Kuala LumpurCity
*Jalan Duta; below the flyover at the Damansara junction, 70km/h zone.

Klang

*Dual carriageway between Klang and Port Klang. Towards Klang direction, at
about 13km mile stone. 70km/h only!

East Coast

*Road sign at Karak highway is inadequate especially at Y junction; if
you are unfamilar, go slow.
*East bound, downhill run after Raub junction.
*Maran, 60km/h zone.
*Paya Bungor, 70km/h zone.

SPEED TRAPS IN JOHOR

South Bound
*Tangkak junction.
*Under the bridge after Yong Peng

North junction
*at 97.3km.
*Ayer Hitam junction.
*Sedenak junction.
SPEED TRAPS IN PERLIS, KEDAH AND PENANG

North Bound
*Around Ayer Hitam in 60km/h zone.
*Before Perwaja Steel.
*Sg Petani junction.
*Between Seberang Jaya junction and Sg Dua Toll.
*PenangBridgeat island end.Speed limit 80km/h.

South Bound
*Penang Bridge island end. Speed limit 80km/h.
*About 2km before Juru Toll Speed limit 90km/h.

SPEED TRAPS IN PERAK
North Bound
*Under the bridge at 197.1km and 198.8km, after Kamunting Junction.
*Under the bridge at 204.3km, after Kamunting Junction.
*Under the bridge at 208km, before Kamunting Junction.
*Under the bridge at 214.8km, before Kamunting junction.
*Ipoh Vista Point at about 263km. Speed limit 80km/h.
*Under the bridge at 271km, Ipoh North Junction.
*Under the bridge at 274.4km, Ipoh South Junction.
*Under the bridge at 286.9km, Simpang Pulai Junction.
*Under the bridge at 296km, Gopeng Junction.
*Under the bridge at 352.6km, after Sungkai Junction.
*Under the bridge at 353km, Sungkai Junction.
*Under the bridge at 373km, Slim River Junction.

South Bound
*Under the bridge at 199km, before Kamunting junction.
*Under the bridge at 241.9km, at Kalau Kangsar junction.
*Under the sign post at 296.1km, before Gopeng Junction.
*Under the bridge at 297km, at Gopeng Junction.
*Under the bridge at 300km, after Gopeng junction.
*Under the bridge at 308.6km, after Gopeng junction.
*Under the bridge at 372.6km, at Slim River junction.

Friday, September 19, 2008

Bayar zakat fitrah online!!!



Salam ya salam...

Nampaknya kita dah nak masuk ramadhan ke-20...sekejap je rasa. Minggu depan dah mula ramai orang balik kampung. Sabar ye kawan-kawan, seminggu je lagi kerja. Pas kerja hari Jumaat (26/9) dah boleh balik dah...

Hmmm bukan nak citer pasal balik kampung pun lagi sebenarnya, just nak share sedikit info..Bayar zakat online...

Bagi sesiapa yang tak sempat nak bayar boleh guna kaedah ni. Sekarang dah tiada alasan untuk diberi. Semua di hujung jari anda!!!



Nota : Jom bayar online...tahun ni...ayah dah tak yah bayarkan dah ;)
eh, bayar zakat secara sms pun boleh.....

Thanks MyEG!!


Alhamdulillah akhirnya berjaya juga membayar roadtax untuk WPK59**, dah beberapa hari jugakla gelisah sebab tunggu ejen insurans telefon, roadtax dah hampir mati. Panggilan yang ditunggu tak juga kunjung tiba, 15/9 lepas pepagi lagi dah telefon ayah tanya macam mana nak renew roadtax dan lesen.

saya : Ayah, macam mana nak renew roadtax?
Ayah : Kamu nak mudah pergi je ke pej pos, kat situ semua boleh buat...renew insurans, roadtax dan claim rebate sekali.
saya : dokumen apa yg kena bawa?
Ayah : bawa geran kereta, dan dokumen insurans.
saya : ok ayah. tq.

Dalam kepala dah fikir nak mintak dear selesaikan masalah tu, sebab kebetulan 16/9 dia cuti. Tiba-tiba terfikir....sebenarnya teringat lope pernah renew roadtax kat MyEG.

Tanpa melengahkan masa, pagi tu saya cuba mengisi form kat page tu. Alamak susahnya...dan saya pun bercadang untuk tidak menggunakan khidmat MyEG sebab terlalu banyak maklumat yang perlu diisi. Terlalu komplikasi or complicated. Nak no engine la, no chasis la, memacam lagila..

Tetiba...dlm 12 thari lebih, ada call masuk. 03-7801 8888 ...terfikir nak angkat ke tak. Akhirnya angkat. Rupanya...org MyEG. Tak lama lepas tu dia membantu saya untuk selesaikan kekusutan tadi. Dan dalam setengah jam MyEG emailkan quotation. Saya setuju!! Bayar online!



Esoknya, ada org MyEG antarkan roadtax tu kat ofis. Dan semalam saya cek akaun saya rebate dah dimasukkan ke dalam akaun saya. Semua dihujung jari anda!!! :D

Alhamdulillah Allah dah permudahkan urusan saya...dan Alhamdulillah juga dgn bantuan teknologi itu..... saya berjaya menyelesaikan pelbagai urusan saya!!!

Uniknya kejadian buah kurma (diceritakan oleh krew RTM)


Ketahui lah....

Ketibaan bulan Ramadan tidak meriah tanpa dapat menikmati buah tamar sebagai juadah berbuka puasa. Seperti menjadi satu kewajipan bagi setiap rumah untuk membelinya tidak kira dari jenis, gred yang paling rendah atau yang paling mahal seperti tamar ajwah 'pure' Madinah yang berharga RM120.00 sekilo pada hari biasa manakala pada bulan ramadan harganya menjadi lebih mahal.

Tamar juga menurut kajian sains merupakan buah yang khasiat dan kandungan gulanya cepat meresap ke dalam tubuh. Kita selalu mendengar kisah2 Rasulullah s.a.w. dengan pohon tamar. Nyata pohon tamar punya sejarah yang cukup unik dan masih ramai tidak mengetahuinya. Syukur dengan berkat mengunjungi Makkah dan Madinah untuk mengerjakan umrah semasa pengambaran Drama Cinta Madinah yang bakal disiarkan ceritanya pada saluran RTM bulan ini, saya dan semua krew dan artis memperolehi satu lagi cerita istimewa asal-usul kejadian pokok tamar dari Tuan Haji Isa Darus atau Pak Long (Kisah Pak Long Isa pernah tersiar dalam Anis julai lalu).

Menurut cerita Pak Long , asal-usul kejadian pokok tamar adalah dari lebihan tanah yang Allah s.w.t. ciptakan Nabi Adam a.s. Pokok tamar betina tumbuh pada zaman Siti
Maryam. Selepas Maryam melahirkan anaknya Nabi Isa a.s., Siti Maryam telah diminta oleh Allah s.w.t untuk menggoncangkan pohon tamar yang terdapat di tempat dia melahirkan anaknya lalu gugurlah buah tamar masak dan di makan oleh Siti Maryam. Itulah sejarah yang pertama tamar menjadi ubat berkhasiat kepada manusia. Siti Maryam dapat mengalas perut untuk mengumpul tenaga selepas selamat bersalin hanya dengan makan tamar, tanpa tumbuhan herba yang lain.

Ditakdirkan Allah s.w.t. dengan kelahiran Nabi Isa a.s. itu juga, Allah s.w.t. telah tumbuhkan pokok tamar jantan di sebelah pokok tamar betina. Dan untuk tujuan mendapat hasil buah tamar yang elok ia juga harus dilakukan menerusi kaedah 'kahwin bunga' (melakukan proses pendebungaan betina dengan debu bunga jantan).

Untuk mengenali perbezaan di antara tamar jantan dengan tamar betina, tamar jantan lebih tinggi pohonnya, berdaun keras menjulang ke langit. Pokok tamar betina rendah sedikit dan daunnya dmelintuk ke bawah. Pada bulan februari pohon tamar jantan berbunga setahun sekali sama dengan tamar betina .

Bezanya bunga jantan ia mengeluarkan debu-debu halus. Pada bulan ini ketika tamar betina mengeluarkan bunga, petugas (terdiri dari mereka yang berbangsa Arab) akan memanjat pokok tamar betina dan dijalankan proses kahwin bunga, ditepuk-tepuk,disapu dua tiga ranting bunga jantan kepada setandan bunga betina yang terkembang dari tandanya. Ternyata untuk menghasilkan buah tamar yang elok berkualiti, ia mesti 'disenyawakan' oleh tangan manusia, tidak boleh melalui binatang atau diterbangkan oleh angin.

Pokok tamar tidak akan berbuah dengan sempurna jika tidak dicantum oleh tangan manusia. Buah tamar tidak akan masak jika suhu kurang dari 55oC. Bulan Julai adalah musim tamar masak ranum manakala bulan ogos adalah musim menuai. Menurut Pak Long Haji Isa, bagi sebuah kebun memadai ada beberapa batang sahaja pokok tamar jantan berbanding dengan ratusan pokok tamar betina, kerana debunga pada satu dahan pohon tamar jantan boleh digunakan untuk proses pendebungaan dengan ratusan tandan pada pokok tamar betina . Debu yang perlu digunakan pada setiap pokok terlalu sedikit. Bunga jantan ini juga boleh
disimpan di tempat yang kering untuk kegunaan berulang-ulang kali selagi debunganya masih ada.

"Allah s.w.t. jadikan buah tamar cukup istimewa. Cuba perhatikan sepanjang ia berada di atas pokok tidak ada seekor binatang atau burung yang mematuk atau merosakkannya. Ini kerana buah tidak berbau. Allah s.w.t pelihara dan memuliakannya. Ia mesti disenyawakan oleh tangan manusia. Di Madinah hanya bangsa Arab sahaja yang sanggup panjat dan turun naik ke atas pokok tamar untuk lakukan kerja pencantuman ini. Bangsa lain tak mampu, tenaga tak sekuat bangsa ni." Jelas Pak Long.

Pokok Tamar ayah saudara kita.... Mula-mula kami juga bingung kenapa keunikan ini berlaku pada buah yang istimewa ini, lalu Mak Long Normah Morad, isteri Hj Isa Darus beri kami sentuh debu jantan, "Gosok pada tangan dan cium," katanya. "Masya-Allah bau air mani," kata kami tergamam.

" Ya, memang bau air mani, bau ini bukan semua makhluk suka. Pokok tamar kalau mahukan buahnya elok, ia mesti  disenyawakaan oleh tangan manusia, sebab pokok ini Allah s.w.t. jadikan dari lebihan tanah kejadian Nabi Adam  a.s. "

"Ringkasnya, dia umpama pak menakan(ayah saudara) kita. Sebab itu kita tak boleh pandang remeh padanya. Rasulullah s.a.w. dan Nabi-Nabi lain sangat sayang padanya. Sebab itu dikatakan sebaik-baik buah yang serasi dengan badan kita adalah buah tamar kerana ia sebahagian dari kita. Jadi setiap kali menjamah tamar ingat-ingatlah asal kejadiannya. Buah ini tidak berbau kerana Allah s.w.t. nak pelihara kesuciannya di samping mudah untuk kita menguruskannya dengan kelebihan cuaca yang panas kering. Penjual tak risau lalat atau semut kerana bumi barakah ini."Ujar Pak Long dengan senyum lebar.

--
Best Regards

Hj Mohamad Khairi Hj Mohammed Shah 

Friday, September 12, 2008

 

Alhamdulillah...hari ni kita dah berada di Ramadhan ke-12. Sedar tak sedar je kan? Kita dah nak masuk ke pertengahan ramadhan. InsyaAllah kerja pun dalam 2 minggu je lagi. Pastu mesti dah ramai orang mula nak cuti raya.

Rabu lepas (10/9/08), kami warga perempuan kat ofis menganjurkan satu jamuan berbuka puasa di Restoran Village View kat Bangi. Perempuan anjurkan, tp digalakkan membawa pasangan memasing. Almaklumlah dah malam, mana boleh anak dara keluar sorang2. Tambahan lak, dapat gak berkenal-kenalan antara satu sama lain.

Alhamdulillah majlis itu berjalan lancar dengan jayanya. Terima kasih kepada Dayah dan Pae yang bersusah payah menelefon dan pergi booked kat sana.

Ahli yang turut serta :
Suria dan Khairil, Ejan dan Mapet, Wardah dan Wahid, Edot dan Zurin, Pae dan Aishah beserta Kayah, tak dilupakan juga Dayah dan Subarunya. :D


Note : Pasni pertemuan raya la plak...hehehe eh, singgah sahur tak nak ke???

Wednesday, September 10, 2008

Awasss...Pencuri dalam solat!!!


Kenapa ramai di antara kita mencuri di dalam solat. Perkara ini sering berlaku pada empat ketika iaitu ketika ruku’, i’tidal, sujud dan ketika duduk antara dua sujud. Di dalam pemerhatian saya, perkara ini paling kerap berlaku ketika i’tidal.
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

“Pencuri yang paling jahat ialah yang mencuri di dalam solat; tidak menyempurnakan ruku’nya dan sujudnya.”– Hadith dikeluarkan oleh Ibnu Abi Syaibah, Al-Tabarani dan Al-Hakim.

Suatu ketika Rasulullah melihat seorang yang tidak sempurna ruku dan sujudnya. Baginda bersabda yang bermaksud:

“Kalau dia mati dalam keadaan begini, matinya tidak di dalam agama Muhammad. Dia solat mematuk-matuk seperti burung gagak mematuk darah. Perumpamaan orang yang tidak sempurna ruku dan sujudnya mematuk-matuk adalah seperti orang lapar yang makan satu atau dua butir tamar yang tidak akan mengenyangkannya.”– Riwayat dari Abu Ya’la, Al-Ajiri, Al-Baihaqi, Al-Tabarani, Al-Diya’ dan Ibnu Asakir.

Mati tidak dalam agama Muhammad, maksudnya apa…? Ini kes berat ni…!

Lagi sabda baginda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

“Allah tidak akan memerhati solat hamba yang tidak meluruskan tulang punggungnya di antara ruku’ dan sujud” – Riwayat Ahmad dan Al-Tabarani.

Maknanya; Bagi orang yang tidak melakukan i’tidal dengan sempurna, Allah tidak mengambil kira solatnya.

Untuk menjelaskan lagi, agar kita tidak termasuk dalam golongan yang telah disebutkan tadi, marilah kita perhatikan beberapa lagi maksud potongan hadith yang berkaitan.

“Apabila kamu ruku’, letakkan telapak tanganmu di atas lutut dan luruskan belakangmu dan tetapkan ruku’mu.” – Riwayat Ahmad dan Abu Daud.

Tetapkan ruku’mu; bermakna bertenang seketika (thoma’ninah).

“Solat seseorang tidak mendapat pahala sehinggalah dia meluruskan tulang belakangnya di dalam ruku’ dan sujudnya.” – Abu Awanah, Abu Daud dan Al-Sahmi.

“Tidak sempurna solat seseorang sehinggalah ia membaca takbir, lalu ruku’, kemudian membaca sami’Allahulimanhamidah (Allah mendengar orang yang memujiNya), sampai dia berdiri lurus.”– Abu Daud dan Al-Hakim.

Ramai orang tidak sempat berdiri lurus ketika bangun dari ruku’. Mereka cuma angkat badan sedikit dan terus sujud. Maknanya tidak ada i’tidal (berdiri lurus setelah ruku’) dalam solat mereka; sedangkan i’tidal adalah rukun.

“Apabila bangkit, tegakkan tulang belakangmu dan angkat kepala sehingga tulang-tulang kembali ke sendinya.” – Al-Bukhari, Muslim, Al-Darimi, Al-Hakim, Al-Syafi’e dan Ahmad.

“Apabila sujud maka mantapkan muka dan tanganmu sehingga tulang-tulangmu kembali kepada kedudukannya.” – Ibnu Khuzaimah.

“Tidak sah solat orang yang tidak menyentuh hidungnya ke lantai sepertimana dahinya menyentuh lantai.”– Al-Darqutni, Al-Tabarani, Abu Naim.

“Tidak sempurna solat seseorang itu sehinggah dia sujud sampai tenang persendiannya, lalu mengucap Allahu Akbar, mengangkat kepalanya sampai duduk dengan tetap.”– Abu Daud.

Begitu juga pada keadaan sujud dan duduk di antara dua sujud, memerlukan thoma’ninah (bertenang seketika).

Marilah kita perbaiki solat kita supaya segala rukun-rukun dilakukan dengan sempurna, terutama pada rukun-rukun yang pendek, iaitu ruku’, i’tidal, sujud dan duduk antara dua sujud.
Tentukan adanya thoma’ninah dalam setiap rukun setelah memperbetulkan kedudukan.
Semuga dengan panduan ini kita dapat memperbaiki amalan solat kita.Mudah-mudahan solat kita diterima Allah.

Rujuklah kepada guru-guru atau para imam bagi mendapat kefahaman yang lebih baik.
Sekian, semoga Allah mengurniakan kita taufiq serta hidayah. Wassalamu’alaikum.

Friday, September 05, 2008

Semalam...

Salam...

Dalam beberapa hari ni memang tiap2 hari hujan. Semalam pun sama, alhamdulillah masa tengahhari tu keluar dgn Ejan dah bawa payung siap2. Jadi, petang tu masa balik dapatla menyelamatkan baju, kepala dan beg dari basah. Jalan kat parking tu pun dah ditenggelam air. Alhamdulillah pakai selipar asadi hehehe jadi dapatlah menyelamatkan dari tergelincir dan sebagainya...hehehe macam iklan tuu la!!!

Takde apa nak kejar sangat semalam, sebab berbuka sensorang. Masa dalam perjalanan balik tu sempatla mendengar Ikim.fm. Selalunya memang selalu skip kalau lebih banyak cakap dari lagu...cepat2 ubah radio lain. Tapi entah semalam, dibukakan pintu hati oleh Allah nak dengar ruangan tajaan tu. Anis! Tetamu jemputan dia Ketua Editor Anis, Pn Jalilah. Bicara tentang bulan ramadhan dan AlQuran. Hampir 10 min juga saya sengaja tak keluar dari kereta walau dah sampai ke rumah.



Saya tertarik dgn banyak point Pn Jalilah tu...antaranya

1. Jadikan Al Quran (AQ) sebagai kawan kita...bukan sebagai kenalan...maksudnya selalulah membaca dan mendampingi AQ. Sebab hanya kawan akan bantu kawan bila kawan berada dalam kesusahan.
2. Sesiapa yang lancar membaca AQ, perlu membaca sekurang-kurangya 100 ayat sehari. Jika tidak, AQ itu sendiri akan mencela kita. Nauzubillah. Tetapi ada kelonggaran kerana Allah itu Maha Memahami dan Maha Penyayang, bacalah sekadar termampu cuma jangan tinggalkan terus.
3. AQ itu sendiri mempunyai roh.
4. AQ merupakan tinggalan Nabi Muhammad selain sunnah. AQ lah pegangan kita.
5. Tanamkan sifat suka membca AQ di dalam diri dan keluarga kita.
6. Jika kita lupakan AQ, dia turut melarikan diri dari kita. Sebab tu kalau perasan banyak ayat2 atau surah2 yang kita lupa..mungkin antara faktornya sebab kita jarang baca Quran.

Banyak lagi, tapi maaf tak mampu nak senaraikan kat sini sebab tak ingat sangat. Tp, pendek kata jadikanlah AQ itu sebagai kawan baik kita. Kawan di masa susah dan di masa senang. Dan JAGA lah al Quran.


Nota : Baca al Quran insyaAllah hati akan tenang....

Tuesday, September 02, 2008

Harapan Ramadhan


Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua



Hujung Minggu

Sabtu lepas saya dan dear pulang ke KD. Kesempatan diambil kerana untuk menziarah emak yang tidak sihat dan menyambut awal ramadhan bersama keluarga tercinta. Sampai di KD dah pukul 3 lebih. Yong sekeluarga memang dah sedia ada kerana mereka sampai seawal jam 10 pagi. Alhamdulillah mak dah semakin sihat.

Nyahli sampai pukul 9 malam. Berkumpul lah hampir semua walau takde cik nur dan yang.

Semalam, hari pertama puasa dan selepas berbuka baru bertolak balik KL. Memang best duk KD sampaikan rasa macam tak nak balik KL. Kalau tak kuat semangat tak tau la hehehehe
Tahun ni kali pertama berpuasa bersama dear, bersahur bersama...dan sudah tidak keseorangan lagi!!!


Nota : mega sales of ibadah....


Salam ramadhan!!!

 
Salam Ramadhan Al-Mubarak buat semua sahabat!!! Terima kasih atas kiriman sms, comment dan tak kurang juga ucapan. 
  

Thursday, August 21, 2008

7 Perkara Yg Menghairankan

1). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa dia akan mati, tetapi masih ketawa.

2). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa dunia akan binasa, tetapi masih mencintainya.

3). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa semua perkara terjadi menurut takdir, tetapi masih bersedih kerana kehilangan sesuatu.

4).Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa di akhirat ada perhitungan, tetapi masih sibuk mengumpulkan harta.

5). Aku hairan melihat orang yang sudah kenal dengan neraka, tetapi masih melakukan dosa.

6). Aku hairan melihat orang yang sudah mengenal Allah dengan yakin, tetapi masih mengingat selainNya.

7). Aku hairan melihat orang yang sudah mengenal syaitan sebagai musuhnya, tetapi masih mahu mematuhinya.

Usman Ibn Affan r.a.

Wednesday, August 20, 2008

Malaysia, Beijing dan Perak...


Sukan Olimpik di Beijing sudah hampir ke garisan penamatnya. Lagi beberapa hari selesailah sudah sukan yang berprestij itu. Seperti dijangka China selaku tuan rumah mendahului semua negara dalam pungutan pingat dan mata. Sehingga pagi tadi...jumlah pingat dikutip oleh China sudah mencecah ke angka 43, diikuti dengan Amerika Syarikat dengan 26 pingat.

Malaysia, sebuah negara seperti negara-negara lain juga turut menghantar wakil untuk bertanding dalam acara-acara tertentu. Sehingga malam semalam, Malaysia yang hanya memiliki satu pingat perak berada di kedudukan ke-57. Dan kini sudah teralih kedudukannya di kedudukan ke-59. Klik

Hmmm secara peribadi terima kasih kepada Lee Chong Wei (LCW) yang telah menyumbangkan pingat kepada negara. Tanpa pingat itu mungkin kita tidak tersenarai di dalam carta berkenaan. Dan menurut Buletin Utama malam tadi LCW akan menerima RM300K dari Kerajaan Malaysia. Wah, banyak jumlah tu...!!!

Pada hari Ahad lepas, bersemangat saya menonton perlawanan LCW dgn Lin Dan secara live. Tapi, memang menghampakan!!!



Nota : frust dgn atlet mesia...