Tuesday, February 08, 2011

Sakit mata..

Hari ni, hari ke-2 asyraf di rumah dan dijaga oleh dear. Bukan sebab asyraf sakit mata, tetapi pengasuh dan anak-anaknya sakit mata. Pagi-pagi isnin tu dapat sms dari pengasuh asyraf 'Askum wardah, akak dgn aiman, aqilah sakit mata, akak bgtahu je, klu nak anta, antalah.'


Selepas dapat sms tu, saya terfikir...takkan nak cuti lagi hari ni, setelah bercuti panjang (rabu-ahad) pada minggu lepas, jika saya tidak bercuti, saya terpaksa membiarkan dear menjaga asyraf selepas pulang dari kerja pukul 10 am. Tidak tergamak pula mulanya, ditambah semalam kami sekeluarga keletihan berada di dalam kereta lebih 5 jam dari ipoh ke putrajaya. Kemudian dear terpaksa pula pergi kerja!!

Tetapi, akhirnya saya tak jadi cuti kerana dear sendiri sanggup jaga asyraf!! tq so much!! Siapa tak pernah kena sakit mata? Kebelakangan ini ramai pula orang sakit mata, hari sabtu lepas masa kat taman depan rumah kat ipoh, ada 2 beradik tu sakit mata. Bengkak dan merah! Kesian juga saya tengok. Hari selasa lepas, lepas ambik asyraf kelihatan mata kirinya bertaik mata yang luar  biasa. Apa lagi, cepat-cepat saya menitiskan air susu dan membaca selawat syifa' pada mata Asyraf.

Apa tu sakit mata? Klik sini utk lanjut.

Sakit mata merah ( Konjunctivitis) ini adalah radang pada selaput luar biji mata ( eyeball) dan juga selaput kelopak mata anda. Penyebab utama adalah disebabkan jangkitan virus dan kuman ( bakteria). Sakit mata ini memang mudah berjangkit dan ia boleh berlaku pada semua peringkat umur, kanak-kanak lebih mudah dijangkiti.
Bagaimana kita hendak mengetahui bahawa anak anda telah dijangkiti sakit mata (konjunctivitis)?

Sakit mata yang berjangkit biasanya:

    * bermula dari sebelah mata menjadi merah yang kemudiannya ia mungkin berjangkit ke dua belah mata
    * mata terasa gatal
    * menyebabkan pedih dan sakit seperti berpasir dan discaj mata
    * mungkin menyebabkan kemerahan pada kelopak mata, irritasi, kering dan berkeruping disekeliling mata.

Sekiranya terdapat discaj putih kekuningan yang banyak sehingga menyebabkan sukar untuk anak anda membuka mata akibat melekat disebabkan discaj itu kemungkinan besar ia adalah disebabkan oleh jangkitan kuman ( bakteria).

Jika disebabkan oleh jangkitan virus, kebiasaannya mata anak anda akan berair dan juga kemungkinan ada tanda-tanda demam selesema(colds) sekali pada masa jangkitan itu.
Penyebab sakit mata merah

Mata merah bukan sebab jangkitan sakit mata sahaja .

Bayi yang baru lahir mungkin dijangkiti sakit mata (neonatal conjunctivitis) semasa melalui saluran peranakan, dan kemungkinan ia disebakan oleh kuman gonorhoea atau klamidia (Chlamydia) . Selalunya bayi ini mengalami jangkitan sakit mata dengan discaj bernanah dari mata ,kebiasaan dalam masa seminggu selepas lahir. Sekiranya bayi anda ada tanda tanda sedemikian harap berjumpa dengan doktor dengan kadar segera.

Alahan mata ( allergik konjuktivitis) atau irritasi mata juga menyebabkan mata merah ia mungkin disebabkan oleh

    * debunga ( hay fever)
    * bulu haiwan
    * habuk
    * pengawet dalam ubat mata atau
    * pencuci kontak lensa bahan kimia seperti peluntur cat

Kebiasaannya mata merah disebabkan oleh allergic ini mengakibatkan mata merah pada keduabelah mata anda dengan serentak, menyebabkan mata menjadi mata merah berair, gatal disekitar mata dan hidung, bersin dan hidung berhingus.

Cara mengatasi mata merah(konjunktivitis)

Jangkitan sakit mata  ini kebiasaannya akan pulih sendiri dan tak merbahaya. Tanda selalunya beransur pulih dalam 2 hingga 5 hari , tetapi walau bagaimanapun jangkitan Viral konjunktivitis mungkin berlarutan sehingga 2 ke 3 minggu.

Walaupun begitu diharap agar berjumpalah dengar doktor untuk kepastian kerana,

Ada sejenis sakit mata (infectious keratitis) yang apabila dijangkiti mata anak anda, dia akan merasa seperti ada sesuatu pada bola mata dan ia amat menyakitkan sekali dan membuatkan anak anda sukar untuk membuka mata kerana terlalu sakit. Sekiranya ini dibiarkan iakan menyebakan kecacatan kekal pada penglihatan mungkiin berlaku. Sekiranya tanda ini berlaku hendak lah berjumpa doktor dengan kadar segera.

Jangkitan sakit mata (infective conjunctivitis) adalah sangat sangat mudah berjangkit oleh itu langkah  pencegahan adalah penting untuk mengelakkan dari merebak.

Bagaimana?

   1. Amalan kebersihan adalah penting
   2. Basuh tangan sebelum dan selepas menyentuh mata anak kita.
   3. Gunakan barang peribadi yang berasingan untuk anak yang dijangkiti itu sehingga jangkitan itu sembuh

Apakah rawatan untuk jangkitan sakit mata?

Kebiasaannya sakit mata anda akan baik dengan sendirinya dalam 2 ke 5 hari. Tetapi sekiranya ianya berlarutan melebihi 7 hari atau jangkitan mata bertambah teruk atau anak anda terlalu muda berjumplah dengan doktor untuk rawatan.

Sekiranya doktor mengesyaki jangkitan Viral Konjunktivitis kebiasaannya ia tak memerlukan rawatan khusus. Sekiranya disebabkan kuman kemungkinan doktor memberikan ubat titis antibacterial atau ointment atau kemungkinan ubat makan sekali.

Nota : masa kecil dulu ayah mesti akan bacakan doa nabi yakub kata mata kalau tgk anak-anak sakit mata! tq ayah!sayangnya saya tak hafal pulak...pasni nak kena mintak lah kat ayah...

3 comments:

Adzriel AB said...

bukan sebab mengintai ye wardah..he..he..

norulaina said...

kalau tak mo kena sakit mata / terjangkit sakit mata amalkan sunnah cara potong kuku yang betul dan waktu yang sesuai..

tak ingat hadith nya.. boleh rujuk kat sumber lain eh ;)

wardah said...

kak liza..kalau mengintai bukan dikaitkan dengan ketumbit ke? hehe

Aina : hmm...tq sis!!