Monday, April 23, 2007

Mencari penyelesaian masalah!

Apa yang akan anda lakukan bila terasa diri lemah? terasa diri tidak bermaya...melakukan sebarang kerja tetapa hati entah ke mana.

Apa yang sepatutnya kita lakukan?
  1. Menjerit
  2. Shopping/window shopping
  3. Jalan-jalan cari makan
  4. Telefon semua kawan-kawan
  5. Makan dan makan dan makan
  6. Menangis
  7. Tengok tv
  8. Pergi Zoo
  9. Tengok wayang
  10. Tido
  11. etc
Setiap orang ada masalah, dan masalah itu bukanlah jalan tanda pengakhiran hidup kita. Ketahuilah pasti ada orang lain yang lebih besar masalah dan dugaannya daripada kita.

Tips untuk dikongsi bersama bila mempunyai masalah
  1. Sentiasa fikirkan bahawa masalah itu datang bersama kemanisan di akhirnya.
  2. Sentiasa fikirkan bahawa sudah pasti ada orang lain yang lebih hebat dugaannya dari kita. Kalau kita kehilangan orang tersayang, fikirkan pasti ada orang yang mungkin kehilangan bukan sorang, tetapi dua atau tiga orang tersayang dalam masa yang sama.
  3. Lihat pemandangan, kehijauan alam...untuk tenangkan diri kita.
  4. Doa bebanyak...kerana Allah itu Maha Mendengar segala doa.
Bagi saya pula, ada sedikit tambahan..saya kalau ada masalah lebih suka menelefon@berjumpa dengan mak ayah saya. Mungkin masalah tidak diceritakan kepada mereka, tetapi melihat wajah mereka dapat menenangkan fikiran saya. Oleh sebab itu saya cuba jadikan kebiasaan menghubungi mereka selalu. Adakalanya setiap hari. Bercerita dan bergelak ketawa...mendengar cerita dan bercerita dengan mak dan ayah.

Dan yang paling utama....dekati diri padaNya. Kerana hanya Dia yang mampu membantu dan menyelesaikan masalah kita. Berdoa berdoa dan terus berdoa....kerana Allah itu Maha Mengetahui segalanya.



Note : doa doa dan doa.....semoga diberi olehNya kepada kita kekuatan dan penyelesaian.

0 comments: