Thursday, November 02, 2006

Resepi : Kuih puteri ayu..

Tersebutla kisah.. di suatu hari...membuat kuih seawal jam 7 pagi.....huhuhuhu

Lupa la pulak dah bait-bait syair...so kita cerita mcm biasa k.

Lama dah rupanya tak mencoret kat sini...balik2 dari cuti raya..sibuk ke sana ke sini..g bangi la, pandan indah, pandan jaya...dan sebagainya..terpaksa turun padang...sebab nak update system kat sana. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar...sekarang tengah pening camne nak siapkan sistem IR ni...huhu rasa mcm senang..tp bila buat macam susah la pulak. Magic kan? hehehe

Nak resepi kueh tak??? hehehehe
----------------------

2 cawan tepung gandum (selepas diayak)
1 3/4 cawan gulu
4 biji telur ayam...ayam kampung pun boleh (4 cawan tu untuk satu acuan)
pastu 2 sudu..apa ntah nama dia...ni untuk penaik la..
blend daun pandan...untuk dapatkan air...bg warna...kalau nak warna hijau la...

Ok...pukul 4 biji telur tu sampai kembang....bg putis k....hehehe bg putih...pastu masukkan gula...tepung....penaik tu...dan jugak air pandan yg dah dikisar...pastu, jgn lupa kukus dulu kelapa dalam acuan puteri ayu tu..pastu baru kukus dgn tepung yg dah siap bancuhan tu.

Sekian sahaja kelas memasak ari ni.
Pasti dapat mengikat selera si dia hehehe

----------------------------------------------

2 comments:

Murni Ibrahim said...

sory dh lme xbereply pape pun hehehe cume muskil je la gune gulu ke gula???
--> 1 3/4 cawan gulu

wardah said...

human mistake..typing error la sis!!