Friday, July 03, 2009

Dilema...

Salam ya salam...

Alhamdulillah segala puji bagi Allah di atas segalanya...Alhamdulillah saya juga telah sihat dari batuk dan selesema. Batuk tu...saya minum madu satu sudu sebelum tidur...selesema pulak...saya masukkan air ke lubang hidung setiap kali nak ambik wudhuk...memang pedih...dan amat sakit. Yela, masukkan air sehingga terasa pedih di kepala...huhuhu tak tau nak gambarkan mcm mana. Apapun, alhamdulillah...sembuh tanpa perlu makan ubat dari klinik.

Dilema saya setiap hari ialah...HARI NI NAK MASAK APA? Betul...soalan itu memang menjadi soalan rutin bg diri saya. Saya yakin ramai juga surirumah sepenuh masa atau surirumah separuh masa (bekerja + buat kerja rumah) seperti saya mengalami dilema yang sama. Alhamdulillah beruntung sangat bagi mereka yang mempunyai maid di rumah. Tetapi, bagi saya...tetap bersyukur kerana mampu memasak...menjaga anak...bekerja di pejabat setiap hari. Penat??? Memang penat...tetapi, penat itu hilang apabila melihat wajah anak dan wajah suami yang berpuas hati dengan masakan kita. :)

Secara jujurnya, saya memulakan kerjaya memasak ni setelah berkahwin...kerana sebelum berkahwin saya lebih pandai memasak secara teori berbanding praktikal..hehehe kenapa? tak percaya ke?? Kini, saya telah mempraktikalkan semua ilmu teori saya dan turut belajar memasak dari yang lebih pakar...seperti mak, yong, kawan-kawan dan tak lupa internet :D

Alhamdulillah bersyukur juga mendapat suami yang suka makan...dan pandai meminta apa nak makan. ;) Dengan itu, saya telah cuba menyiapkan diri untuk memenuhi permintaan suami dengan menu2 yang diminta. Mencari resepi kat internet, tanya mak dan yong...tanya kawan-kawan...semuanya untuk membuat yang terbaik...huhuhu

Paling lemah, bila tak tau nak masak apa....kan best kalau ada menu. Hari ni masak lauk A dengan sayur A. Hari esok lauk B dengan sayur B. Lusa...dan seterusnya...dilema betul la...huhuhu


Note : tips memasak...masak je dgn suka hati dan ikhlas....barulah terserap kasih sayang tu dalam masakan..hehehe ye ke??


4 comments:

ummumishkah said...

alhamdulillah masih berpeluang untuk mengikat hati yang tersayang.. :)

wardah said...

kasih sayang...itu tali...kasih sayang penyubur hati..

* ainul AB * said...

haaa, bolehla buat jadual menu utk sebulan lepas ni...

wardah said...

susah tu nul hehehehe...

boleh tlg buatkan jadual? ;)