Friday, January 05, 2007

Leave the rest to Allah...!!!

Alhamdulillah.....betapa Allah Maha Mendengar...betapa Allah Maha Pengasih..dan betapa Allah Maha Penyayang!!

Sungguh..Allah itu bersama kita. Yakinlah...pengalaman saya sendiri...sehingga saya merasakan Allah terlalu dekat dengan saya. Alasannya...apa yang saya minta dikabulkan dalam masa yang singkat.

Contoh 1: (kisah benar diceritakan semula)
Esok merupakan tarikh untuk saya present kepada big boss perkembangan hasil kerja saya. Mengikut secara dasarnya kerja itu perlu siap 70%. Tetapi atas kesilapan teknikal, ada lagi 10% tak saya siapkan. Siapa tak takut mengadap bos. Pada waktu solat fardhu magrib, isyak dan subuh (hari kena present) saya berdoa sungguh2 pada Allah semoga saya tak kena present hari tu, biarlah ianya ditangguhkan pada satu tarikh lain. Alhamdulillah esoknya di pejabat, memang benar....Allah makbulkan doa saya.

Contoh 2: (kisah benar diceritakan semula)
Pernah terjadi, ada belaku sedikit salah faham antara saya dan emak. Walaupun bukan berpunca dari saya. Tapi oleh kerana ianya ada kaitan dengan saya secara tak langsung ia membabitkan saya juga. Saya takut seandainya berterus terang dengan emak akan menaikkan lagi kemarahannya. Tidak putus2 saya berdoa padaNya..semoga dilembutkan hati emak saya. Dan semoga semuanya berjalan lancar. Alhamdulillah....benar sekali...Allah Maha Mendengar semuanya berlalu seperti yang saya kehendaki. Emak tidak marah kepada saya, malah hubungan kami bertambah baik dan erat. Alhamdulillah.

Saya yakin kita semua pernah melalui situasi seperti saya. Situasi di mana pergantungan kita hanya kepada Allah. Bulat kepada Allah. Hanya Allah sahaja yang mampu membantu kita di kala itu. Mungkin sewaktu belajar ketika di dalam peperiksaan, di dalam bidang kerja, atau dalam tugas-tugas rutin harian kita. Ada ketikanya kita hanya mengharapkan Allah...Allah sahaja dapat membantu kita. Tidak kah kita terasa Allah dekat dengan kita??

Kita selalu berdoa semoga Allah memberikan yang terbaik kepada kita. Dan adakalanya kita lupa bahawa perkara yang terjadi itu sebenarnya adalah yang terbaik buat kita ketika itu. Cuma sebagai manusia kita selalu berfikir yang terbaik mestinya yang terindah, mestinya mengikut keinginan kita. Ia tidak semestinya berlaku sebegitu. Kerana Allah Maha Mengetahui. Mungkin ianya tak berlaku seperti kita harapkan, tetapi yakinlah Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Takkan Allah menguji kita dengan sesuatu yang kita tak mampu tanggung.

Kadang-kadang rasa tidak adil, apa yang diminta sentiasa mendapat perhatianNya. Cuma, kita masih selalu alpa dan leka dengan perintahNya...adil tak? Siapa yang rugi?? kita....Allah tak pernah rugi apa-apa.

Ya Allah...aku serahkan segalanya kepadaMu...bantulah aku meneruskan kehidupan ini...
Segala yang kulakukan...ku serahkan padaMu....
Kerana engkau tahu apa yg terbaik buatku...
ameen ya rabbal alameen...



Note : we never be alone....rite?

0 comments: