Monday, February 06, 2006

tiada istilah cinta dan kekasih


Tiada istilah cinta dan kekasih?
Assalamu’alaikum…
ALhamdulillah tergerak hati ini dan jari jemari ini untuk bergerak-gerak di keyboard usang ini…sekadar ingin berkongsi satu lontaran fikiran dan saya rasa elok untuk kita renungi bersama. Saya bukanlah alim ulama’ yg bijak pandai untuk mengatakannya..sekadar untuk mengajak sahabat2 sahabiyah semua berfikir dan merenungi apa yg bakal saya karangkan…

Terbaca satu majalah keluaran lama..dan tertarik dgn satu surat pembaca yg komen berkenaan nasyid mengGALAKkan remaja Islam kita bercinta…bahkan yg tidak remaja…pendek kata yg belum berkahwin. Ini satu scenario yg amat membimbangkan, tambahan pula bagi yg ‘berpenyakit hati’ amat mudahlah terpesona dek terlalu menghayati dan menjiwai lirik lagu dan irama nasyid2 yg mendorong kea rah percintaan.

Kita semua sedia maklum…nasyid2 seperti ini amat meminati lagu2 sebegini…
BENARKAH Islam membenarkan umatnya bercinta sebelum berkahwin? Walaupun saya tidaklah arif berkenaan ilmu agama,hukum hakam namun saya nak ajak sahabt2 berfikir..
Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat.” (al-Israa’:32)

Bercinta sebelum kahwin adalah jln kepada menghampiri zina dan maksiat. Allah melarang hubungan cinta terlarang ini sebelum akad nikah. Kuatkah kita untuk mengawal nafsu dan emosi tatkala hati sedang berbunga cinta dan rindu. Memang sukar…saya teringat sorang ustaz bahasa Arab saya…masa saya tingkatan 3. dia berpesan agar jauhkan dari bercinta…cukup sekadar berkenalan…merisik, kenal hati budi kemudian terus kawin..jgn lama2…Al-Fadhil ustaz saya yg dihormati itu berpesan kerana begitu sukar nak mendidik hati..di mata akan sentiasa terbayang di mata..tak mustahil ketika membaca buku..ketika solat (masya-Allah) wajah si dia akan terbayang-bayang.

Saya akui kita bukanlah insan yg sempurna…sentiasa diusik oleh godaan nafsu dan syaitan durjana.Tapi kitalah penguasa bagi diri kita…kenapa harus disalahkan elemen2 lain…
“ Debar hatiku membisik rindu, ingin ku katakana kau gadis idaman, adakah mungkin kau ku miliki, untuk aku jadikan insan bernama kekasih.”

Mengapa perlu dijadikan kekasih? Sebagai insan normal, saya tak menafikan fitrah kejadian manusia. Janganlah kita cuba untuk menjadi malaikat kerana kita diciptakan sebagai manusia yg memiliki nafsu dan keinginan.

Sebagai hamba sepatutnya kita menguasai nafsu bukan dikuasai nafsu. Memang mudah untuk di perkatakan namun itulah jihad akbar yg perlu kita lalui…inilah jalan kita! Saya tak nafikan..diri ini goyah, namun sama2lah kita kuatkan hati elakkan anasir2 yg boleh mendekatkan kita dgn perkara2 lagha dan berbau maksiat. Teringat kata2 sorg ustaz kita tu… di API.. “hidup tak berkat…”

Apabila bercinta , nafsu dituruti, perasaan dilayan si dia sentiasa terbayang dan akhirnya terbawa dlm sembahyang. Subhanallah..minta agar dijauhkan…
Sama2lah kita mengislahkan diri kita..sama2lah kita saling ingat mengingatkan agar kita dpt menjadi hamba-Nya yg sentiasa diredhain-Nya..
Maafkanlah diriku jika ada kepincangan dlm tulisan saya ini…

“Sesungguhnya penerimaan taubat itu disanggup oleh Allah hanya bagi orang-orang yang melakukan kejahatan disebabkan (sifat) kejahilan kemudian mereka segera bertaubat, maka (dengan adanya 2 sebab itu) mereka diterima Allah taubatnya: dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.”
(Surah an-Nisaa’:17)
“ Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang yg selalu melakukan kejahatan, hingga apabila salah seorang dari mereka hamper mati, berkatalah ia; “ Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini,” sedang taubatnya itu sudah terlambat, dan (demikian juga halnya ) orang-orang yang mati sedang mereka tetap kafir. Orang-orang yg demikian, Kami telah sediakan bagi mereka azab seksa yg tidak terperi sakitnya.”
(surah an-Nisaa’:18)

0 comments: