Friday, February 10, 2006

silap paham hehehe

Assalamualaikum...

Apa khabar ari ni?? Alhamdulillah ari ni sihat...semakin sihat kot hehehe alhamdulillah segala nikmat ALlah beri....ari ni mungkin akan berada di tahap kebosanan lagi gamaknya...component tak sampai lagi so tertangguh la nak siapkan sistem tu...takpe takpe..kita bagi latihan sikit kat jejari ni..menaip di blog hehehe dan email hehe

Teringat citer dedulu...cerita pasal dialek..paling tak faham kalau orang cakap dialek kelantan dan terengganu...kalau cakap ditahap sederhana insyaAllah boleh la faham sikit2..tapi kalau ditahap mahaguru memang tercengang la teman gamaknya..hehehe Walaupun berbangga dilahirkan di N9...mak pun asal kat sana...tapi still tak berapa faham kalau wan-wan dan atok-atok kek nogori tu cakap pokek bonar...cam tu yo kek perak....den dah jadi orang perak sokarang ni...hehe Kalau jumpa pakcik makcik (bukan sedara) kat pasar ke kat kenduri ke kalau diorang cakap pekat sangat..nampaknya menyerah kalah la awal2 hehe terpaksa la bg senyuman paling manis!!! hehehe

Itula cerita pasal dialek...kagum pun ada yela ada banyak dialek kat Malaysia ni...tapi seronok kenal ramai orang dari banyak negeri ni...ilmu jugak tu..takde la kena tipu bulat2 hehe dan tak tau banyak tau sikit pun jadi la....walau berbelit lidah ni bercakap dialek klate (sampai dicop mek siam masa blaja dulu sebab cuba join diorang ckp klate)...hehe klakar betul!!!

Takpela...itulah buktinya Allah Maha Kaya..tu baru cerita dalam Malaysia..belum lagi negara2 lain dengan bahasa yg pelbagai...rupa yg pelabagai dan sebagainya...tu semua bukti kebesaran Allah...tul tak??

firman Allah " wahai manusia sesungguhnya kami ciptakan kamu dari lelaki dan perempuan berbangsa2 dan bersuku2 untuk kamu saling kenal mengenal .sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah adalah orang yang bertakwa sesungguhnya
Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal."

Okla kat bawah ni ada ceria kelakar sikit...sebagai selingan...hope enjoy it...
wassalam

---------------------------------------------------------------------------------------------
"Suatu petang di Stadium Paroi, ada sebuah perlawanan bolasepak persahabatan di antara pasukan Manchester United menentang pasukan tuan rumah iaitu Negeri Sembilan, yang diadakan sempena rangka lawatan perlawanan persahabatan pasukan dari Eropah itu ke seluruh Asia Tenggara.

Seorang pelancong dari Australia melawat sahabat wanita seuniversitinya di Negeri Sembilan, dan sahabatnya telah membawa pelancong tersebut ke perlawanan bolasepak itu.

Laungan "Golllll!!!!!!!!!!" bergema apabila pasukan Negeri Sembilan berjaya menyumbat gol. Semua penyokong tuan rumah bersorak sambil berdiri merayakan gol tersebut.

Dalam kekecohan, penonton dari Australia itu terpijak kaki penyokong tempatan, dan dengan sopannya berkata, "Sorry".

Penyokong tempatan itu memandang pelancong Australia tersebut dari atas ke bawah, sebelum membalas, "Sori, kopalo ayah ko.. Kan dah ompek kosong tu! Tengok kat scoreboard tu! Buto ko apo?"

("Seri, kepala ayah kau.. Kan dah 4-0 tu! Tengok kat scoreboard tu! Buta ke apa?")



0 comments: