Wednesday, October 26, 2005

Maaf dan lupakan...


Ini sebuah kisah tentang dua orang sahabat karib yang sedang berjalan melintasi gurun pasir. Di tengah perjalanan, mereka bertengkar, dan salah seorang menampar temannya. Orang yang kena tampar, merasa sakit hati, tapi dengan tanpa berkata-kata, dia menulis di atas pasir; HARI INI, SAHABAT TERBAIK KU MENAMPAR PIPIKU.

Mereka terus berjalan, sampai menemukan sebuah oasis, di mana mereka memutuskan untuk mandi. Orang yang pipinya kena tampar dan terluka hatinya, mencoba berenang namun nyaris tenggelam, dan berhasil diselamatkan oleh sahabatnya. Ketika dia mulai siuman dan rasa takutnya sudah hilang, dia menulis di sebuah batu; HARI INI, SAHABAT TERBAIK KU MENYELAMATKAN NYAWAKU.

Orang yang menolong dan menampar sahabatnya, bertanya, "Kenapa setelah saya melukai hatimu, kau menulisnya di atas pasir, dan sekarang kamu menulis di batu?" Temannya sambil tersenyum menjawab, "Ketika seorang sahabat melukai kita, kita harus menulisnya di atas pasir agar angin maaf datang berhembus dan menghapus tulisan tersebut. Dan bila sesuatu yang luar biasa terjadi, kita harus memahatnya di atas batu hati kita, agar tidak bisa hilang tertiup angin."

Dalam hidup ini sering timbul beda pendapat dan konflik dengan suami / isteri, kekasih, adik / kakak, kolega, dll,karena sudut pandang yang berbeda. Oleh karenanya cobalah untuk saling memaafkan dan lupakan masalah lalu. Manfaat positif dari continuous relationship mungkin sekali jauh lebh besar ketimbang kekecewaan masa lalu. Nobody's perfect. Belajarlah menulis di atas pasir.

Monday, October 17, 2005

insomnia???

Assalamualaikum...

Apa khabar? Dah lama rupanya tak mencoret kat sini..bukan apa..sejak minggu lepas sibuk sikit test system ni...nak surfing macam biasa pun tak leh sebab mata kena alert dengan timer untuk timing system ni...takpela redha je la dah keje!!

insomnia???dah dua malam berturut..tak leh tido...malam ahad lepas banyak kali terjaga dan terjaga hampir setiap jam..terkebil2 mata ni...tak leh tido..selawat doa semua dah..tapi tak jalan jugak...alhamdulillah terjaga jugak waktu pkl 5 lebih nak sahur..tak bermaya nak ngaji quran..tertido...lepas subuh tu tertido jugak..tapi sat je sebab lepas tu nak sambung menaip buku yg tak siap2 lagi..tinggal sikit lagi..dan yg sikit tu la tak siapnya...pastu pkl 10 lebih keluar dgn nyahli..beli tv..ulang alik ke rumah ke carrefour pastu ke makro pastu ke giant...sampai rumah dah nak asar...lepas tu keluar gi pasar ramadhan. sampai rumah memang on time..tak lama tu berbuka...lepas solat isyak malam tu..solat tarawikh 4 rakaat je..sebab tak larat nak bawa mata..ngantuk snagat..pastu ngaji beberapa ayat. Tido tak sampai setengah jam..sebab terjaga...malam tu tido balik...dan seperti biasa tak dapat tido...baring pkl 11 mlm..sejam lebih tak dapat tido gak..Lastly, bangun makan uphamol...after 15 min baru dapat tido...dan terjaga untuk bangun sahur.

Ya Allah kenapa aku diuji sebegini..tak dapat rehat yg cukup...ni kat ofis..terganggu jugak..sebab ngantuk snagat..tak tau nak buat apa..takkan nak tido kot? sesambil test system ni leh la tulis blog..tak cukup rehat memang mengganggu kosentrasi seharian...macam mana nak cari solution ek?

Semoga masalah ni dapat selesai secepat mungkin...ameen.

p/s: muhasabah diri.

Tuesday, October 11, 2005

Tiket raya.


Assalamualaikum...

Salam sejahtera kepada semua.. :)

Hmm...hari ni ramadhan ke-7..tak sangka dah 6 hari umat Islam berpuasa...cek balik diri kita..dah banyak ke amalan?almaklumlah entah sempat atau tidak untuk kita menyemai amal di bulan ramadhan akan datang..betul tak?kalau sempat Alhamdulillah..kalau tak sempat bukankah ini mungkin ramadhan kita yg terakhir..??

Hmm..cerita pasal puasa..teringat pula syawal..puasa dan raya memang tak dapat dipisahkan...malah sebelum puasa pun dah ramai orang memikirkan pasal raya...antaranya ialah macam mana nak balik raya, raya kat mana, baju raya, kuih raya dan sebagainya.

Semalam kakak ana dah belikan tiket raya ke Ipoh...itupun nak ke Keroh dah habis...ni semua Cik Nur punya pasal la hehehe lambat sangat inform bila cuti..terpaksala bersusah sikit nak balik nanti..apataknya, turun Ipoh pastu terpaksa gamble ke Gerik/Keroh...nak beraya kat SG Besi mak pulak tak kasi..mak kata, 'kamu tak nak berbuka puasa kat rumah ke?'..alamak ana ni kalau dengar rayuan mak or ayah or adik beradik cepat sangat cairnya...alamak rindunya kat diorang....


Hmm..tiket balik raya 29/10 bersamaan pukul 12.45 tengahhari...

p/s: hmmm rindu kat mak ayah..

Monday, October 10, 2005

pertanyaan anak kecil

Assalamualaikum..

Apa khabar ari ni?
alhamdulillah macam biasa..masih sihat untuk mengharungi hari2 yang mendatang..semalam Yong datang rumah..mengambil kasut..alhamdulillah dapat jugak lepaskan rindu pada zafran dan zikril..kebecokan zikril memang menghiburkan..kepetahan dia dalam berkata pun memang tak dapat nak disangkal...ada je idea dia nak bercakap..itu kali pertama yong sekeluarga datang kat rumah sewa, tujuan utama nak ambik kasut..alhamdulillah Yong bawa lauk...memang best la...dan buah lai dua biji..jadi la kan? hehehe

masa ana tengah tunjukkan gambar pada Lope dan Yong gambar2 anak dia...si zikril ternampak souvenir yang Andy bagi dari Thailand..pensil...

Zikril : Ende, jiji takde la pensil macam ni..yela jiji nak tulis a ke b c ke...senang sikit.
ana : (nak tergelak pun ada jugak masa tu..yela punyala bekias budak sorang ni, pastu ana tanya). Habis tu jiji nak ke?
Zikril : Yela ende...(sambil tersengih2)

Kelakar kelakar...hebat jugak anak sedara ana sorang ni...berkias dalam meminta..ALhamdulillah la tak nakal..kalau nakal siapla...hehe yang paling kelakar dua beradik ni..sorang tu memang mulut becok dan nakal..yang sorang lagi zafran, baru 5 bulan tapi nampak macam pendiam je..pastu serius semacam hehehe macam2

p/s:tak sabar nak tunggu bebudak ni besar

Thursday, October 06, 2005

2nd day of ramadhan 1426H

Assalamualaikum..

Yesterday..1st ramadhan
Dont have many work at office..I only update the database web, surfing net, chatting with old friends...and counting the time to go back...and sharp 5.30 pm..I and Azira go to Komuter Station..
and the day still raining.......and start to become heavy...while we arrive at Bandar Tasik Selatan..
still raining and raining

Too many people at pasar ramdhan...and I dont know what is my dish for berbuka puasa..I just buy bihun sup at fullamak sup...

Pray tarawikh alone....alone....always...also sahur alone...and alone....

Wednesday, October 05, 2005

pose hari pertama

Assalamualaikum..

Pada hari Isnin lepas pengumuman dibuat bahawa 1 Ramadhan jatuh pada 5 oktober 2005 bersamaan dengan hari Rabu..maka semua umat Islam yang prihatin dengan memperbanyakkan amal ibadah di bulan Ramadhan ini...tunaikan solat sunat tarawikh, di samping solat-solat sunat lain, membaca alQuran, bersedekah, dan sebagainya..

Semalam, solat tarawikh sensorg je...selalu seorang..tapi takpe ada DIA..alhamdulillah ada DIA, memang sedih tinggal seorang...selalu makan seorang....beribadah sensorang...tapi takpe alhamdulillah ada DIA meneman diri ini tanpa jemu dan tak pernah jemu...syukur alhamdulillah...

Pagi tadi sahur, bangun pukul 4.45..dah terjaga 4.30..tapi tak larat nak bangun..tetiba dapat sms..ops kena la bangun....malas nak masak..so masak air je la...minum milo dan cicah dgn biskut..hehehe alhamdulillah rezeki ku ari ni..

lepas solat subuh dan ngaji..tido sampai 6.45..ngantuk sangat..pastu mandi dan pergi keje..alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar..insyaAllah semoga esok lebih baik dari hari ini..

ameen.

Monday, October 03, 2005

Ramadhan Tahun Lalu..

Dipetik dari www.eramuslim.com

Ramadhan tahun lalu, teramat banyak menu tersaji di meja makan, baik saat sahur, terlebih saat berbuka. Tidak sedikit sisa makanan sahur yang terbuang ke tempat sampah di pagi hari. Begitu juga setumpuk makanan yang tak mampu lagi tertampung di perut usai berbuka. Padahal, di luar sana jutaan anak yatim menangis menahan lapar mereka. Antrian pengemis dan kaum fakir menadahkan tangan meski kadang hanya lelah yang didapat. Sama dengan kita, mereka pun berpuasa. Bedanya, tak ada makanan untuk sahur maupun berbuka. Karena puasa bagi mereka, tak hanya di bulan ramadhan. Sepanjang tahun mereka lakukan hal yang mungkin hanya sebulan kita menjalaninya.

Sepanjang Ramadhan tahun lalu, banyak ibadah yang kita kerjakan. Banyak sudah doa yang terajut, untaian pinta yang terukir, air mata yang tumpah di setiap sujud dan panjang rakaat sholat kita. Sama dengan kita, di luar sana, jutaan fakir miskin tak henti berdoa berharap derma dari yang peduli. Sepanjang tahun kita hanya khusyuk berdoa, namun tanpa tangan yang terhulur menjawab pinta kaum fakir.

Di hari-hari terakhir Ramadhan tahun lalu, langkah-langkah kaki kita memenuhi pusat perbelanjaan untuk menyambut hari raya penuh ceria. Butuh waktu berhari-hari untuk menyambangi beberapa pusat perbelanjaan, teramat banyak peluh yang menetes untuk menjinjing hasil buruan berjam-jam di pusat perbelanjaan. Di hari-hari yang sama pula, kaki-kaki kaum dhuafa memenuhi pusat perbelanjaan. Bukan untuk berbelanja, mereka hanya singgah di emperan pertokoan sambil mengiba berharap kasih sayang. Berkaca mata mereka menyaksikan tawa riang orang-orang keluar masuk toko. Pilu hati mereka menatap jinjingan yang dibawa setiap orang yang keluar toko. Sesekali sepasang matanya singgah di baju lusuh yang kotor dan beraroma tak sedap yang mereka kenakan.

Usai sholat Id tahun lalu, aneka makanan berbagai bentuk dan warna. Beragam minuman aneka rasa menghiasi meja tamu dan meja makan kita. Ketupat, rendang daging, dan berbagai sajian khas lebaran siap terhidang. Untuk orang rumah, juga untuk tamu. Tapi tak ada makanan yang sengaja disiapkan untuk dikirim ke panti anak yatim. Apalah lagi membuka pintu untuk kaum fakir dan menyediakan meja untuk mereka bersantap.

Saat seluruh keluarga berkumpul, merasakan hangatnya silaturahmi yang terjalin indah, ada segepok uang yang kita bagi-bagikan kepada anak-anak, keponakan, cucu, atau pun anak-anak kerabat yang datang. Padahal di depan pagar rumah kita, berpuluh pasang mata menatap iri bermimpi mendapat santunan. Kata “maaf” atau sekadar uang kecil menjadi alat pengusir tamu-tamu tak diundang itu.

Di hari raya tahun lalu, ada tangan lembut yang kita kecup. Begitu juga tahun ini, ibu dan ayah manis duduk menanti antrian anak-anaknya bersimpuh meminta keridhaan. Satu persatu dari yang tertua hingga si bungsu menyalami dan mencium ibu dan ayah mereka. Tak jauh dari tempat kita, anak-anak yatim piatu di rumah panti menatap kosong pintu tempat tinggal mereka. Tak ada yang datang bersilaturahim, membawakan makanan kecil atau ketupat. Dan yang pasti, tak ada tangan-tangan lembut yang mereka kecup untuk dimintai keridhaannya. Sebagian mereka, bahkan tak pernah tahu sosok mulia yang melahirkannya.

Ramadhan tahun ini, mestinya kita lebih peduli. Agar ada secercah senyum terukir di wajah mereka. Semoga.